Perkhidmatan kesihatan dalam talian yang diperkenalkan empat tahun lalu, DoctorOnCall terus mendapat sambutan menggalakkan banyak pihak susulan pandemik COVID-19.

Pengarah DoctorOnCall, Wan Hazwan Wan Mohd Najib berkata, khidmat pihaknya kini merupakan normal baharu dengan menawarkan perkhidmatan konsultasi, farmasi, penghantaran ubat, bahan bacaan, tempahan doktor dan pakar secara dalam talian.

Katanya, sistem itu turut membantu pasukan perubatan dalam menyediakan perkhidmatan secara menyeluruh kepada pelanggan.

"Sejak kerajaan melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), sambutan terhadap perkhidmatan ini amat tinggi.

"Sambutan ini lebih ketara selepas kita melakukan kerjasama dengan Kementerian Kesihatan bagi menyalurkan maklumat berhubung COVID-19 dan dalam tempoh enam minggu, kami telah menerima kira-kira enam juta pelanggan dengan 30,000 daripada mereka membuat panggilan telefon.

"Pada awalnya, trend ini bermula ketika gelombang pertama COVID-19 dan masuk gelombang kedua, sebanyak 1,000 hingga 1,500 panggilan telefon diterima dalam masa sehari," katanya kepada Astro AWANI pada Khamis.

Dalam pada itu, Wan Hazwan berkata, kelainan perkhidmatan yang disediakan pihaknya juga adalah menerusi Sistem Pengurusan Klinikal yang berefisien.

Ini kerana jelasnya, semua maklumat mengenai pelanggan akan disimpan di dalam sistem yang boleh diakses oleh doktor serta pelanggan untuk tujuan konsultasi masa hadapan.

"Ini membolehkan semua pelanggan menerima nasihat lebih awal daripada doktor sebelum mendapat rawatan secara fizikal.

"Bagaimanapun, kekangan yang dihadapi kami adalah hanya menerima pesakit yang bukan dalam kategori kecemasan," ujarnya.