SEREMBAN: Kementerian Sumber Asli dan Kelestarian Alam (NRES) menyasarkan untuk melaksanakan 25 program Rumah Ibadat Hijau (RIH) di rumah ibadat seluruh negara setiap tahun, kata Menterinya Nik Nazmi Nik Ahmad.

Beliau berkata ia bertujuan menjadikan rumah ibadat dalam negara sebagai pusat pemangkin kelestarian alam selain menjadi premis contoh amalan kecekapan tenaga, air dan lestari sekali gus memupuk budaya gaya hidup hijau dalam kalangan ahli kariah serta komuniti setempat.

"Setakat ini kami sudah ada 12 RIH seluruh negara dengan 58 permohonan. Program RIH turut menekankan beberapa elemen termasuk menjimatkan penggunaan tenaga elektrik, air, pengurusan sistem lampu cekap tenaga dan sebagainya.

"Kesedaran mengenai gaya hidup hijau daripada program ini akan mendidik kita tentang kepentingan untuk menjaga kelestarian alam sekitar," katanya kepada pemberita selepas merasmikan program penyerahan Sistem Panel Solar menerusi RIH di Masjid Jamek Dato' Klana Petra Sendeng di sini semalam.

Beliau berkata di peringkat individu mahupun organisasi termasuk masjid, amalan gaya hidup hijau akan menjimatkan kos penggunaan utiliti dan menjana pendapatan sampingan menerusi program kitar semula seterusnya membantu kelancaran operasi.

Dalam pada itu, Nik Nazmi berkata Pusat Perubahan Iklim dan Teknologi Hijau Malaysia (MGTC) turut menjalinkan kerjasama dengan Yayasan Waqaf Malaysia (YWM) sejak 2021 bagi mewujudkan Wakaf Masjid Hijau (WMH) sebagai dana alternatif menggalakkan inisiatif teknologi hijau oleh masjid dan surau.

Menurut beliau sebanyak RM257,961.23 terkumpul di bawah WMH sehingga 31 Jan lepas dengan RM190,000 dana WMH disalurkan kepada empat masjid pada tahun ini.

Beliau berkata bagi menggalakkan penyertaan rumah ibadat dan komuniti di bawah RIH, Kementerian mengalu-alukan sumbangan daripada swasta dan orang ramai untuk WMH menerusi akaun YWM di RHB Islamic Bank bernombor 2124-576004-6138 sekali gus membudayakan gaya hidup hijau.

"Saya berharap program RIH pada hari ini menjadi pencetus kepada pembentukan anak-anak kariah dan komuniti setempat selaras dengan matlamat menjadi suri teladan 'Gaya Hidup Hijau' kepada masyarakat," katanya.

Terdahulu, beliau berkata sistem panel solar yang pertama dipasang di Masjid Jamek Dato' Klana Petra Sendeng adalah menerusi peruntukan RM60,00 di bawah WMH dan kutipan infak pihak masjid sebanyak RM12,000.

"Sistem panel solar ini dijangka akan menjana 26,600 kilowatt jam tenaga boleh baharu dan penjimatan kos utiliti masjid sebanyak RM14,000 secara tahunan," katanya.

-- BERNAMA