KUANTAN: 229 notis kompaun telah dikeluarkan Jabatan Kesihatan Negeri (JKN) Pahang dengan nilai sebanyak RM53,850 melibatkan pelbagai kesalahan merokok di tempat larangan merokok dalam satu operasi selama dua hari yang berakhir pada Sabtu.
 
Antara lain kompaun dikeluarkan kerana kegagalan pemilik premis memastikan tiada orang merokok serta penjualan rokok yang tidak mengikut peraturan.
 
Operasi itu bertujuan untuk memperkasakan Dasar Generasi Penamat (GEG), selain menguatkuasakan peraturan sedia ada berkaitan larangan merokok terhadap Orang Belum Dewasa (OBD).
 

Pengarah Kesihatan Negeri Pahang,  Datuk Dr Nor Azimi Yunus memaklumkan, menerusi operasi itu didapati seramai 27 Orang Belum Dewasa telah diberikan notis kompaun kerana didapati merokok, menghisap rokok elektronik (vape) atau memiliki hasil tembakau.
 
“Daripada jumlah tersebut, 18 orang dikesan di kompleks membeli-belah, enam orang di tempat makan, dua orang di taman awam dan seorang di hentian pengangkutan awam.
 
“Mereka dikenakan kompaun minimum RM50 setiap seorang dan diberi nasihat agar berhenti merokok melalui perkhidmatan berhenti merokok yang ditawarkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM),” katanya dalam satu kenyataan.

Tambahnya, selain itu, notis kompaun juga dikeluarkan kepada seorang penjual rokok kerana gagal mempamerkan tanda larangan penjualan rokok bagi usia bawah 18 tahun.

“Dari 1 Januari hingga 22 Oktober 2022, jabatan ini telah mengeluarkan 7,645 notis kompaun dengan 556 notis daripadanya adalah melibatkan larangan terhadap Orang Belum Dewasa.

“Nilai kompaun keseluruhan yang telah dikeluarkan di bawah PPKHT 2004 adalah sebanyak RM1,830,300,” katanya.

Nor Aimi berkata, jabatan itu akan meneruskan operasi penguatkuasaan Peraturan-Peraturan Kawalan Hasil Tembakau (PPKHT) 2004 untuk  membendung tabiat merokok dan melindungi orang ramai daripada bahaya rokok.

"Bagi golongan perokok yang berhasrat untuk berhenti merokok, boleh mendapatkan maklumat serta berdaftar melalui laman sesawang jomquit.com.

“Semoga langkah-langkah yang telah diambil dapat membantu melahirkan generasi yang lebih sihat dan bebas dari sebarang bentuk amalan merokok,” katanya lagi.