GUA MUSANG: Kira-kira 1,500 masyarakat Orang Asli di Pos Bihai dan Pos Balar, di sini, memohon kemudahan capaian internet mudah alih di perkampungan mereka dinaik taraf untuk menampung keperluan penggunaan oleh penduduk.

Penduduk Pos Bihai Mulian Alok, 51, berkata meskipun penduduk mendapat manfaat daripada Pelan Jalinan Digital Negara (JENDELA) yang disediakan kerajaan, kuota capaian adalah terhad dan tidak dapat digunakan oleh semua penduduk.

Katanya penduduk juga memohon agar kerajaan menyediakan pencawang telekomunikasi di kawasan penduduk masyarakat suku kaum Temiar itu memandangkan panggilan telefon hanya dapat dibuat dan diterima menerusi aplikasi WhatsApp.

"Setakat ini kami semua menggunakan Wifi JENDELA tetapi kerana terlalu ramai yang menggunakannya menyebabkan capaian menjadi perlahan dan terhad,

"Selain itu kemudahan pencawang telekomunikasi sangat penting untuk memastikan panggilan telefon dapat dibuat dengan baik bukan sahaja pada waktu kecemasan tetapi juga untuk memudahkan urusan jual beli antara kami dengan pembeli yang ingin mendapatkan hasil hutan daripada kami di sini," katanya kepada pemberita di Kampung Bihai Lama, di sini hari ini.

Bagi Aport Angkai, 31, akses internet yang terhad menyukarkan mereka untuk mendapatkan bantuan di waktu kecemasan misalnya ketika berdepan dengan ancaman serangan haiwan liar.

"Tambahlah data penggunaan bagi menampung keperluan kami semua dan kalau boleh kami ingin memohon pencawang telefon dan Wifi dipertingkatkan untuk digunakan waktu kecemasan orang sakit, mahupun sewaktu diancam harimau dan gajah," katanya.

Pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bandar Chiku, Agoramos Angen, 17, yang bakal menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia berkata liputan internet yang tidak mencukupi menyukarkannya berhubung dengan keluarga sepanjang berada di asrama sekolah yang terletak di Chiku 3.

"Internet di kampung sangat perlahan dan tidak dapat menampung kegunaan untuk semua orang," katanya.

Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Galas Mohd Syahbuddin Hashim mengambil maklum aduan penduduk berkenaan masalah jaringan telekomunikasi terhad yang dihadapi masyarakat di penempatan terbabit.

Beliau berkata, pihaknya akan mengadakan perbincangan lanjut bersama Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (MCMC) bagi penyelesaian terhadap isu tersebut.

"Saya berharap segala masalah dan isu yang ditimbulkan ini dapat diambil tindakan sesegera yang mungkin, kita tidak mahu perkara ini berlarutan memandangkan liputan jaringan komunikasi menjadi perkara yang utama dalam kalangan masyarakat di kawasan pedalaman," katanya.

-- BERNAMA