Polis Diraja Malaysia menasihatkan syarikat dan individu yang mahu membawa sejumlah wang yang banyak menjelang perayaan tahun baru cina ini supaya mendapatkan panduan keselamatan daripada polis terlebih dahulu.

Pengarah Jabatan Pencegahan dan Pembanterasan Jenayah, Datuk Wira Ayub Yaakub memberitahu Astro Awani, mereka boleh pergi ke mana-mana balai polis di seluruh negara untuk berbincang dengan pegawai-pegawai polis bertugas.

Menurut Ayub, langkah ini penting bagi mengelakkan mereka dari menjadi sasaran mudah penjenayah yang sentiasa mengawasi pelanggan yang membuat urusan di bank dan institusi kewangan.

Tambah beliau, mereka juga boleh mendapatkan bantuan polis jika bimbangkan keselamatan diri dan wang yang dibawa. Jika ada permintaan, polis akan memantau kawasan yang akan dilalui selain meningkatkan rondaan berkenderaan dan berjalan kaki.

“Kalau membawa tunai di dalam kenderaan, contohnya, mereka mesti peka kepadan persekitaran mereka bagi memastikan tidak ada orang yang sedang memerhatikan mereka.

“Bila kenderaan sedang bergerak, mereka mesti melihat di belakang dan sisi kenderaan bagi memastikan kenderaan mereka tidak diekori. Dalam kecemasan, mereka dinasihatkan supaya memandu ke dalam kawasan balai polis berdekatan.”

Ayub berkata PDRM telah meningkatkan kekerapan rondaan dan kekuatan anggota yang melakukan tugas-tugas pencegahan dan pembanterasan jenayah khususnya di kawasan-kawasan yang telah dikenalpasti sebagai sasaran penjenayah.

Beliau juga menasihatkan pihak pengurusan bank dan institusi kewangan supaya meningkatkan tahap kawalan di sekitar bank khususnya berhampiran mesin-mesin pengeluaran wang automatik, ATM.