KUALA LUMPUR: Bekas Exco Pemuda UMNO Wan Muhammad Azri Wan Deris atau lebih dikenali Papagomo, mengemukakan representasi bagi menggugurkan pertuduhan menyebut kata-kata menghasut yang mengaitkan kerajaan pro kepada Israel dan Barat, tahun lepas.

Peguam Logen Eskander Abdullah mewakili Wan Muhammad Azri memaklumkan kepada Mahkamah Sesyen bahawa, representasi itu diserahkan kepada Jabatan Peguam Negara (AGC) pada 5 April.

"Hanya salinan representasi diberikan kepada pihak pendakwaan pagi ini," katanya.

Timbalan Pendakwa Raya Deepa Nair Thevaharan berkata tiada keputusan berhubung representasi itu, kerana pihaknya baru menerima salinannya pagi tadi.

Hakim Siti Aminah Ghazali kemudian menetapkan 23 Mei, bagi mengetahui status representasi tersebut.

Logen Eskander ketika ditemui pemberita berkata kandungan representasi itu, antaranya untuk menggugurkan pertuduhan, namun maklumat terperinci mengenai keseluruhan representasi tidak boleh didedahkan.

"Saya hanya boleh sahkan representasi untuk gugur pertuduhan dihadapi anak guam. Representasi diserahkan kepada AGC oleh pejabat saya melalui kurier pada 5 April," katanya.

Pada 8 Jan, Wan Muhammad Azri, 41, mengaku tidak bersalah atas pertuduhan menyebut kata-kata menghasut yang mengaitkan kerajaan, pro kepada Israel dan Barat di laman Facebook.

Dia didakwa menghasut di laman Facebook 'Halid Hamidi (Halid Mat Kool)' dan kata-kata itu dilihat oleh individu di sebuah unit kondominium di Jalan Tong Shin, Bukit Bintang di sini pada 1 tengah hari, 8 Nov tahun lepas.

Pendakwaan mengikut Seksyen 4 (1) (b) Akta Hasutan 1948 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 4 (1) akta sama, yang membawa hukuman denda sehingga RM5,000 atau penjara maksimum tiga tahun atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

-- BERNAMA