Kerajaan PAS Kelantan akan mewujudkan Mahkamah Syariah Khas di barisi oleh tiga hakim, dua hakim syarie dan seorang lagi hakim sivil bagi mengadili pesalah di bawah Enakmen Kanun Jenayah Syariah 11 Kelantan.

Menurut Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah, sekiranya rang undang-undang persendirian yang membolehkan Kelantan melaksanakan hukum hudud dan kisas diluluskan di Parlimen kelak Mahkamah Syariah Khas itu akan diwujudkan.

Selain Mahkamah Syariah Khas, Mahkamah Rayuan Syariah khas juga akan di bentuk dengan dibarisi oleh lima hakim, tiga hakim syarie dan dua lagi hakim berlatar belakangkan sivil.

Katanya jawatankuasa teknikal Enakmen Kanun Jenayah Syariah 11 sudah mempunyai senarai nama hakim yang bakal menganggotai Mahkamah Syariah Khas itu, namun beliau enggan mendedahkan lagi.

“Di Kelantan kita sudah bersedia untuk melaksanakan hudud. Kita tak akan guna mahkamah yang sedia tetapi, kita akan membentuk satu mahkamah khas. Kita akan bentuk satu mahkamah khas Syariah dan mahkamah rayuan khas Syariah bagi membicarakan soal hudud,” kata Mohd Amar.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui selepas mesyuarat mingguan exco kerajaan negeri Kelantan di sini siang tadi.

Katanya kuasa melantik hakim untuk menganggotai kedua-dua mahkamah itu nanti adalah kuasa kerajaan negeri dengan mendapat perkenaan Sultan Kelantan.

Katanya jawatankuasa teknikal juga sudah menyiap dua draf rang undang-undang persendirian itu dan Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob akan menemui perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak selaku ketua kerajaan persekutuan secara rasmi bagi menjelaskan mengenai draf berkenaan.

Beliau bagaimanapun tidak memaklumkan tarikh untuk menemui Perdana Menteri itu.

Mengenai tentangan sekutunya PAS dan DAP terhadap hasrat kerajaan PAS Kelantan ini, Mohd Amar menegaskan kerajaan PAS Kelantan tetap akan meneruskan melaksanakan hukum Allah ini.

Walaupun DAP mengugut untuk keluar dari Pakatan sekiranya PAS masih berdegil, Mohd Amar menyifatkan itu sebagai hak DAP kerana dasar PAS ialah memperjuangkan Islam dan menegakkan hukum Allah.