KUALA LUMPUR: Keberkesanan Pasukan Khas Jihad Tangani Inflasi perlu dilihat menerusi beberapa faktor termasuk pemberian subsidi mencapai matlamat, libat urus bersama pemain industri dan penguatkuasaan.

Penganalisis Ekonomi Putra Business School (PBS), Prof Madya Dr Ahmed Razman Abdul Latiff berkata, kenaikan harga barang dan inflasi tidak hanya boleh dikawal dengan mengharapkan inisiatif peniaga semata-mata.

"Kalau kita lihat sekarang bekalan ayam sudah stabil tetapi kita juga mahu lihat harga minyak masak botol juga diturun harganya memandangkan harga komoditi minyak masak juga jatuh.

"Tetapi mengharapkan hanya peniaga sahaja untuk secara sukarela turunkan harga, ia mungkin tidak berkesan. Saya lihat peranan pasukan jihad ini untuk turun padang berjumpa dengan pemain industri dan mendapatkan komitmen mereka bagi menurunkan harga barangan kawalan ataupun menjadi permintaan yang tinggi daripada rakyat mengikut harga pasaran.

"Memang ada kemajuan tetapi banyak lagi ruang penambahbaikan terutamanya melibatkan harga minyak masak, itu yang kita harapkan berlaku selepas ini bukan sahaja harga kawalan ataupun meneruskan subsidi sedia ada tetapi kita mahu lihat kejayaan awal dari segi menurunkan harga barangan tertentu," katanya ketika muncul dalam Buletin AWANI, pada Isnin.

Jelasnya, pasukan tersebut harus meletakkan strategi serta mekanisma itu yang bersifat jangka masa panjang, dengan mengambil kira perspektif yang menyeluruh dan komprehensif.

"Kalau dari segi strategi untuk menangani inflasi dan kenaikan kos barangan, sebenarnya ada dua pihak yang boleh memainkan peranan. Yang pertama kerajaan, yang boleh mengubah dasar fiskal dan kedua, pihak Bank Negara Malaysia ubah dasar monetari.

"BNM naikkan kadar OPR untuk turunkan inflasi, kerajaan pula kenakan harga kawalan dan subsidi tetapi pasukan jihad harus libatkan kerjasama dengan BNM untuk memastikan bahawa kedua-dua pihak fokus kepada menurunkan kadar inflasi dalam kadar jangka masa sederhana dan panjang," katanya lagi.

Beliau juga menekankan adaptasi teknologi bagi menangani masalah penyalahgunaan subsidi dan ketirisan, merentasi agensi dan jabatan.

"Banyak berlaku isu ketirisan dan rasuah, hal melibatkan subsidi pula ada isu penyeludupan barangan merentasi sempadan. Pasukan khas ini adalah ahli politik tetapi mereka haruslah ambil pandangan daripada teknokrat ataupun mereka yang pakar dalam teknologi untuk adaptasi prosedur sedia ada.

"Kalau kita guna teknologi block chain atau paling mudah sekali libatkan aplikasi dalam masalah pintar untuk memantau pergerakan barangan atau peniaga, pembeli, pembekal dan pengeluar, maka kita dapat pantau semua melalui satu pangkalan data secara real time.

"Ketelusan melalui teknologi akan membolehkan kita nampak keberkesanannya," tambahnya.

Kos Sara Hidup | Keberkesanan Pasukan Khas Jihad Tangani Inflasi