SHAH ALAM: Lebih 14,000 permohonan pertukaran daripada pegawai dan anggota polis di seluruh negara diterima pengurusan Polis Diraja Malaysia (PDRM) sepanjang tahun lepas, kata Pengarah Jabatan Pengurusan Bukit Aman Datuk Ramli Din.

Beliau berkata lebih 60 peratus daripada permohonan itu mendapat kelulusan, antaranya melibatkan pegawai dan anggota yang naik pangkat atau telah lama berkhidmat di satu-satu tempat.

"Permohonan yang ditolak pula kerana terlalu muda dan baru setahun ditempatkan sudah minta tukar," katanya pada sidang media selepas menyaksikan majlis serah terima tugas Timbalan Ketua Polis Selangor di Ibu Pejabat Kontinjen Selangor hari ini.

Pada majlis itu, Datuk Arjunaidi Mohamed yang dinaikkan pangkat sebagai Ketua Polis Selangor menyerahkan tugas Timbalan Ketua Polis Selangor yang disandang beliau sebelum ini kepada Datuk Sharul Lalli Masduki.

Ramli juga berkata ramai anggota dan pegawai yang masih tidak memahami serta kurang jelas dengan dasar pertukaran dalam PDRM.

Beliau berkata menurut Dasar Integriti Nasional, PDRM mahu setiap negeri memiliki 20 peratus anak negeri yang berkhidmat di negeri sendiri di Semenanjung serta 40 peratus di Sabah dan Sarawak.

"Kami tidak mahu terlalu lama anak negeri berkhidmat di negeri sendiri. Walaupun kami mempunyai dasar ini tetapi PDRM tidaklah kejam... kami juga melihat dari sudut faktor kebajikan contohnya dia mempunyai anak istimewa yang memerlukan bantuan, penjagaan ahli keluarga serta suami isteri yang berjauhan... kami pertimbangkan.

"Kami juga akan menambah baik dasar-dasar sedia ada dari semasa ke semasa untuk kebaikan semua," katanya.

Mengulas penglibatan kaum Cina dan India dalam pasukan PDRM, Ramli berkata jumlah mereka sangat rendah.

"Kami dapati daripada 129,000 anggota dan pegawai, kaum Cina hanya 1.9 peratus dan India 3.7 peratus dalam pasukan, justeru kita perlukan lebih ramai lagi penyertaan mereka untuk bersama-sama menjaga ketenteraman negara," katanya.

-- BERNAMA