PETALING JAYA: Seorang lelaki yang juga pekerja p-hailing ditahan polis kerana membakar kereta polis bantuan di Stesen Transit Aliran Massa (MRT) Mutiara Damansara dekat sini pada Khamis.

Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Mohd Fakhrudin Abdul Hamid berkata, pihaknya menerima laporan berhubung kejadian terbabit pada jam 1.52 pagi tadi.

Menurutnya, susulan laporan itu, polis menahan lelaki berusia 26 tahun yang dipercayai terbabit dalam kes berkenaan di rumahnya di Flora Damansara kira-kira jam 12 tengah hari.

"Suspek disyaki menggunakan bahan bakar yang dibaling ke arah kenderaan terbabit sebelum terbakar.

"Selain itu, suspek juga dipercayai melakukan vandalisme menconteng dinding hentian bas dengan perkataan tidak elok," katanya pada Khamis

Mohd Fakhrudin berkata, polis turut merampas beberapa barangan dipercayai digunakan suspek dalam kes berkenaan.

"Polis masih menyiasat motif suspek bertindak sedemikian dan kes disiasat mengikut Seksyen 435 Kanun Keseksaan kerana perbuatan khianat," ujarnya.

Sebelum itu, polis mengesan seorang lelaki memuat naik video mendakwa bertindak membakar sebuah kenderaan polis bantuan di laman sosial TikTok.

Lelaki terbabit memuat naik rakaman video berdurasi lima saat yang memaparkan dia bersama kenderaan sedang terbakar. -Sinar Harian