KUCHING: Sarawak Energy Berhad (SEB) menafikan dakwaan lambakan sisa kayu hanyut  atau logjam dan di Sungai Baleh disebabkan oleh kerja pembersihan tapak dari projek Empangan Hidroelektrik (HEP) Baleh.

Hasil siasatan awal SEB mendapati kejadian itu berpunca daripada aktiviti pembalakan aktif di kawasan hulu Sungai Baleh.

SEB dalam satu kenyataan media memaklumkan tiada ada aktiviti pembukaan tanah yang berlaku di tapak projek sehingga boleh menyebabkan pembuangan sisa pembalakan.

"Ini adalah kepentingan SEB untuk memastikan bahawa kejadian tersebut tidak berlaku di tapak projek Baleh kerana ia memudaratkan keselamatan orang awam dan persekitaran.

"Kerja-kerja pembersihan tapak terakhir adalah pada tahun 2018 semasa permulaan projek dan itulah hilir dari terowong pengalihan.

"Aktiviti ini selesai pada April 2019 yang mana sisa balak dibuang dengan betul dan diluluskan mengikut garis panduan dan pengawasan Lembaga Sumber Asli dan Alam Sekitar (NREB)," jelasnya.

Longgokan sisa kayu hanyut berdekatan tapak Projek Hidroelektrik Baleh (HEP). Foto Sarawak Energy


Aliran Sungai Baleh yang tersekat oleh longgokan kayu yang dibawa arus dari hulu sungai berkenaan. - Foto Sarawak Energy

Tambahnya,  aktiviti pembersihan biomas di hulu empangan hanya dijangka bermula pada tahun 2023 iaitu dalam masa dua tahun.

Pembersihan biomas ini akan berada di bawah program pengurusan sisa berstruktur di bawah pengawasan NREB sesuai dengan kehendak HEP Baleh Social Environment Impact Assessment (SEIA) yang diluluskan pada tahun 2015.

Justeru, bagi pemeriksaan lanjut, pihak SEB telah melakukan pengawasan di lokasi, sungai dengan menggunakan dron.

Dari penilaian awal, dapat disimpulkan bahawa sumber serpihan lebih banyak daripada 1.5 kilometer ke hulu dari pintu masuk terowong penyimpangan.

"Difahamkan bahawa pembalakan kayu terus aktif di anak sungai hulu Sungai Baleh.

"Sekiranya keadaan berlanjutan, ia akan memberi kesan terhadap pembinaan projek serta keselamatan komuniti hiliran,"katanya.

Pasukan SEB telah memulakan percubaan kerja-kerja pembersihan untuk menentukan kaedah yang paling selamat dan berkesan untuk membersihkan serpihan kayu terapung yang menghalang aliran air ke portal masuk terowong pengalihan.

Perincian SEB bagi menafikan serpihan kayu berkenaan berpunca kerja-kerja pembersihan tapak HEP, sebaliknya aktiviti pembalakan di hulu sungai berkenaan. - Foto Sarawak Energy

Justeru, atas sebab keselamatan, langkah kerja pembersihan hanya dapat dilakukan dengan cepat  setelah paras air surut.

SEB komited dan bertanggungjawab terhadap pelaksanaan semua projek untuk mematuhi undang-undang Sarawak dan Malaysia serta antarabangsa mengikut garis panduan.

"Standard dan garis panduan Suruhanjaya Antarabangsa mengenai Empangan Besar (ICOLD) yang memastikan projek tenaga hidro kita dibina dan dikendalikan dengan selamat.

"Persatuan Kuasa Hidro Antarabangsa (IHA), Protokol Penilaian Kemampanan (HSAP) yang secara formal disertakan dalam proses pembangunan projek kami.

"Sebagai anggota IHA, Sarawak Energy sedang membangun HEP ​​Baleh sesuai dengan HSAP di mana kawalan persekitaran adalah komponen utama dan syarat," tegasnya lagi.

SEB meminta semua agensi, pihak berkepentingan dan pengendali lain di kawasan tersebut untuk bersama-sama menyelesaikan masalah yang menimbulkan ancaman terhadap keselamatan Sungai Baleh masyarakat dan menjejaskan projek HEP ​​Baleh untuk siap tepat pada masanya.