PUTRAJAYA: Fokus kerajaan melalui Program Strategik Memperkasa Rakyat dan Ekonomi (PEMERKASA) terhadap kelangsungan industri pelancongan dapat menyuntik semangat semua pihak yang terlibat dalam rantaian sektor pelancongan, seni dan budaya di negara ini, kata Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya Datuk Seri Nancy Shukri.

Beliau berkata Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya (MOTAC) yakin kesungguhan kerajaan menerusi inisiatif 'Merangsang Semula Sektor Pelancongan dan Peruncitan' yang dirangka dalam PEMERKASA dalam memastikan kelangsungan industri pelancongan khasnya.

MOTAC, katanya merakamkan penghargaan kepada kerajaan di bawah pimpinan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin atas pelaksanaan PEMERKASA yang menumpukan 20 inisiatif strategik bagi melonjakkan pertumbuhan ekonomi, menyokong perniagaan dan meneruskan bantuan bersasar kepada rakyat dan sektor yang masih terkesan.

"Walaupun kita sedang berdepan dengan penularan wabak COVID-19, kerajaan sentiasa prihatin dalam memastikan semua pihak yang berada dalam rantaian ekonomi berkaitan dengan sektor pelancongan seperti penginapan, pengangkutan, makanan dan minuman, agensi pelancongan, aset-aset warisan seni dan budaya serta pengurusan acara di negara ini diberi perhatian," katanya dalam kenyataan hari ini.

Melalui PEMERKASA, industri pelancongan antara sektor yang terjejas teruk akibat penularan wabak COVID-19, diberi beberapa insentif bagi mengurangkan beban dan menyokong pemulihan sektor itu.

Antaranya, pelanjutan pengecualian cukai pelancongan dan cukai perkhidmatan ke atas penginapan yang disediakan oleh pengendali hotel hingga 31 Disember 2021 dan pelanjutan galakan cukai kepada syarikat pengendali pelancongan hingga tahun taksiran 2022.

Turut diberikan ialah kebenaran penangguhan pembayaran ansuran cukai pendapatan bulanan mulai 1 April hingga 31 Disember ini yang diberikan kepada syarikat industri pelancongan dan industri terpilih seperti panggung wayang dan spa.

Selain itu, memberi pengecualian duti hiburan ke atas bayaran kemasukan ke tempat hiburan seperti taman tema, persembahan pentas, acara sukan dan pertandingan serta tayangan filem pawagam di Wilayah Persekutuan.

Memperluas skop pelepasan khas cukai pendapatan individu sehingga RM1,000 untuk meliputi perbelanjaan pembelian pakej pelancongan melalui ejen pelancongan yang berdaftar dengan MOTAC; dan memberi pengecualian levi Tabung Pembangunan Sumber Manusia (HRDF) bagi syarikat sektor pelancongan dan peruncitan yang terjejas untuk tempoh hingga Jun 2021.

Kerajaan juga bersetuju menyalurkan Geran Bantuan Khas secara one-off sebanyak RM3,000 kepada lebih 5,000 agensi pelancongan yang berdaftar dengan MOTAC dan menyediakan bantuan tunai secara one-off sebanyak RM600 kepada pengusaha rumah inap yang berdaftar dengan MOTAC, yang dijangkakan memanfaatkan lebih 4,000 tuan rumah atau pengusaha Program Pengalaman Homestay.

Untuk membantu aliran tunai dan mengurangkan kos perniagaan pengendali hotel, taman tema, pusat konvensyen, pusat beli-belah, pejabat syarikat penerbangan tempatan dan agensi pengembaraan dan pelancongan, pemberian diskaun khas bil elektrik sebanyak 10 peratus dilanjutkan selama tiga bulan lagi hingga 30 Jun 2021.

Nancy berkata beliau juga menyokong kenyataan Perdana Menteri untuk membenarkan pergerakan rentas negeri secara berperingkat, malah mewujudkan 'special green lane' bagi perjalanan rentas sempadan yang melibatkan pengangkutan udara apabila sudah ramai mengambil vaksin.

-- BERNAMA