Ahli Jawatankuasa Kerja (AJK) PAS Pusat, Nasrudin Hassan kecewa dengan tindakan wakil rakyat meletak jawatan untuk membolehkan pilihan raya kecil diadakan bagi memberi laluan kepada seseorang yang lain.

Nasrudin menegaskan pilihanraya adalah sebahagian daripada perjuangan bukan medan untuk pihak tertentu menggunakan peluang mencapai agenda peribadi.

Katanya, ketika rakyat sedang marah akibat kos hidup yang meningkat akibat harga barang naik, pemimpin tertentu mengalih tumpuan yang menambah perit rakyat.

"Akhirnya rakyat berkata, kami bertarung untuk hidup. Kamu bertarung sesama sendiri untuk merebut jawatan. Lebih parah apabila tindakan yang dibuat langsung tidak dirundingi dan dibincang terlebih dahulu dengan rakan-rakan kompenan Pakatan Rakyat.

"Langkah diambil bukan sahaja tiada keberkatan kerana mengenepi prinsip muafakat tetapi juga ia satu tindakan memudharatkan rakyat dan mengkhianati amanah rakyat. Hukumnya haram bertindak begini," katanya di laman Facebook.

Kenyataan tersebut dibuat sebagai tanda kecewa dengan tindakan wakil rakyat PKR meletak jawatan bagi memberi peluang kepada pemimpin lain bertanding.

Nasrudin menjelaskan pilihanraya adalah medan rakyat memilih pemimpin dan pemimpin telah dipilih dengan penuh pengorbanan dan kepercayaan.

"Perbuatan sengaja meletakkan jawatan setelah mendapat mandat rakyat adalah satu langkah khianat pada amanah. Sungguhpun tidak lompat parti ia adalah tidak wajar . Kalau lompat parti, maka itu adalah dosa berganda," katanya.

Semalam ADUN Kajang Lee Chin Cheh, telah meletakkan jawatannya yang disebut-sebut bagi memberi laluan kepada Anwar untuk menjadi Menteri Besar Selangor.

Hari ini, Pengerusi Pakatan Rakyat Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mengumumkan Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dinamakan sebagai calon untuk bertanding di Pilihan Raya Kecil DUN Kajang.

facebook nasrudin