KUALA LUMPUR: Pemuda MCA akan menyertai piket "Kepung Demi Palestin" yang dianjurkan Sekretariat Solidariti Palestin berdekatan Kedutaan Besar Amerika Syarikat bermula 10 malam ini.

Timbalan Ketua Pemuda MCA Mike Chong Yew Chuan berkata keganasan tentera Israel di bumi Palestin perlu dihentikan dengan serta-merta dan penyertaan piket itu adalah sebagai solidariti terhadap Palestin.

"Kami berpendirian sama dengan lebih 60 organisasi termasuk badan bukan kerajaan, gerakan mahasiswa dan entiti politik bahawa keganasan tentera Israel (IDF) di bumi Palestin perlu dihentikan dengan serta-merta.

"Piket simbolik pengepungan terhadap Gaza ini akan berlangsung bermula malam ini, antara lain, untuk mendesak masyarakat antarabangsa supaya membantu mengusahakan gencatan senjata dengan segera," katanya dalam kenyataan hari ini.

Beliau berkata Pemuda MCA tidak mahu bumi Gaza terus dimusnahkan dan tidak sanggup melihat rakyat Palestin terus dibunuh dengan kejam yang angka korban kini telah mencecah 20,000 orang dan terus meningkat.

Pada 30 Oktober lepas, Pemuda MCA telah menyerahkan memorandum kepada Duta Palestin ke Malaysia Walid Abu Ali di Kedutaan Palestin sebagai menyokong gencatan senjata segera di Gaza.

-- BERNAMA