KUALA LUMPUR: Selepas Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dilantik sebagai Perdana Menteri, kini tumpuan beralih pula kepada pelantikan barisan menteri Kabinet.

Ketua Pemuda UMNO, Datuk Asyraf Wajdi Dusuki mencadangkan supaya Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hasan dilantik sebagai Menteri Kewangan.

Asyraf dalam catatan Facebooknya mencadangkan nama Mohamad yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri  (ADUN) Rantau bersandarkan potensi dan pengalaman beliau dalam sektor kewangan dan perbankan.

“Bagi merealisasikan #TuntutanRAKYAT berkaitan moratorium, i-Citra, tambahan nilai pakej-pakej bantuan rakyat yang ketika ini amat susah, gelisah dan tertekan, memerlukan seorang Menteri Kewangan dipilih dari kalangan yang biasa bergelumang dengan rakyat dan memahami denyut nadi mereka.

“Saya mencadangkan agar dipertimbangkan cadangan untuk YAB Perdana Menteri melantik Datuk Seri Haji Mohamad Hasan sebagai Menteri Kewangan dalam Kabinet baharu nanti," katanya. 

BACA: Senarai Menteri kabinet diumum minggu Ini - PM


Jangan percaya senarai nama Kabinet yang keluar - PM

Cadangan berkenaan mendapat pelbagai reaksi di laman Twitter termasuk ada yang menamakan beliau sendiri sebagai Menteri Kewangan, selain meminta calon jawatan berkenaan dilantik dari kalangan profesional yang bukan ahli politik.

Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, pada sidang media selepas membuat lawatan kerja rasmi pertamanya ke daerah Kuala Muda dan Yan, Kedah, hari ini, membayangkan barisan Kabinetnya akan diumumkan minggu ini.