SUNGAI BULOH: Pendekatan Pemulihan Dalam Komuniti akan menjadi pilihan utama Jabatan Penjara Malaysia menjelang 2030 bagi mengurangkan jenayah berulang dalam kalangan banduan, kata Ketua Pengarah Jabatan Penjara Datuk Nordin Muhamad.

Beliau berkata kaedah itu menunjukkan 50 kali ganda lebih berkesan dalam mengurangkan jenayah berulang berbanding kaedah pemenjaraan yang dipraktik sekarang.

"Menjelang 2030, kami (Jabatan Penjara) akan memastikan dua pertiga penghuni yang layak diberi peluang menjalani pemulihan dalam komuniti... pemenjaraan hanya akan menjadi pilihan akhir koreksional.

"Pilihan utama akan diberikan kepada usaha pemulihan menerusi pengintegrasian strategik dalam masyarakat yang pada masa ini menunjukkan 50 kali ganda lebih berkesan dalam mengurangkan kadar residivis (jenayah berulang)," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Sambutan Hari Raya Aidilfitri Jabatan Penjara Bersama Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim di Penjara Sungai Buloh di sini semalam.

Turut hadir, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail dan timbalannya Datuk Seri Dr Shamsul Anuar Nasarah.


Menurut Nordin, usaha itu selaras dengan agenda reformasi jabatan berkenaan yang sedang giat direalisasikan.

Dalam pada itu, Nordin turut menzahirkan setinggi-tinggi penghargaan kepada perdana menteri kerana menyalurkan dana berjumlah RM50 juta menerusi Belanjawan 2023 untuk membaik pulih kuarters anggota Jabatan Penjara di seluruh negara.

"RM12 juta daripada jumlah itu akan disalurkan bagi membaik pulih kuarters anggota di Penjara Sungai Buloh ini," katanya.

-- BERNAMA