Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Seri Wan Junaidi Tunku Jaafar mahu semua pihak berhenti menuding jari berhubung kes pencemaran Sungai Semenyih.

Sebaliknya, beliau menggesa semua pihak agar mencari jalan penyelesaian bagi mengakhiri kemelut yang berlarutan demi kebajikan dan kesejahteraan rakyat negeri Selangor.

Ujarnya dalam satu kenyataan, pencemaran Sungai Semenyih yang berlaku baru-baru ini berpunca daripada syarikat yang beroperasi secara haram di tanah rizab sungai di Selangor, justeru ia terletak di bawah bidang kuasa pihak berkuasa tempatan.

"Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) seharusnya memantau aktiviti-aktiviti perniagaan yang beroperasi secara haram yang terletak di bawah bidang kuasa mereka dan mengambil tindakan penguatkuasaan yang sewajarnya.

"Ia bukan di bawah bidang kuasa Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar atau Jabatan Alam Sekitar (JAS)," katanya dalam kenyataan terbabit.

Tegasnya lagi, sekiranya berlaku pelanggaran undang-undang di bawah Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974 maka pihak JAS tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan tegas berhubung insiden tersebut.

Sebelum ini, Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Azmin Ali memberi amaran kepada JAS agar bertindak profesional dalam siasatan berhubung kes pencemaran di Sungai Semenyih yang menyebabkan lebih sejuta penduduk di empat daerah iaitu Hulu Langat, Kuala Langat, Petaling dan Sepang berdepan gangguan bekalan air berikutan Loji Rawatan Air Sungai Semenyih terpaksa ditutup.

Ujarnya, beliau turut kesal dengan tindakan kelewatan agensi itu turun ke lokasi untuk mendapatkan sampel air yang dikesan mengandungi pencemaran bau walaupun dimaklumkan sejak tengah malam Selasa.

Azmin mendakwa pihak JAS hanya tiba di lokasi 10 jam selepas insiden berkenaan dilaporkan kepada agensi berkenaan.