SHAH ALAM: Pihak Pendakwa Raya akan cuba membuktikan bekas Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi telah menerima wang suapan sebagai upah mengekal dan/atau melanjutkan kontrak syarikat Ultra Kirana Sdn Bhd (UKSB) antara tahun 2014 hingga 2018, Mahkamah Tinggi diberitahu hari ini.

Timbalan Pendakwa Raya Datuk Raja Rozela Raja Toran dalam ucapan pembukaan pendakwaan memaklumkan, kes itu melibatkan pendakwaan salah laku rasuah terhadap Presiden UMNO berkenaan, selaku seorang bekas anggota pentadbiran dalam Kerajaan Persekutuan.

Sepanjang empat tahun menjadi Menteri Dalam Negeri, Raja Rozela memberitahu mahkamah, Ahmad Zahid telah mengambil kesempatan dari kedudukannya untuk mengaut kekayaan.

“Tertuduh telah menerima suapan yang melibatkan wang tunai pelbagai matawang, iaitu, Singapore dollar SGD14.71 juta, RM3.125 juta, US dollar AS$15, 000 dan matawang Euro berjumlah 5,000 Euro. Tertuduh menerima wang-wang ini dari Ultra Kirana Sdn. Bhd. [UKSB].

“UKSB adalah sebuah syarikat yang dilantik oleh Kerajaan sebagai kontraktor bagi melaksanakan kerja-kerja pembekalan dan perkhidmatan untuk Kementerian Dalam Negeri,” kata Raja Rozela di hadapan Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Mohd Yazid Mustafa, di Bangunan Mahkamah Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah.

BACA: Bicara kes rasuah visa Zahid Hamidi bermula esok

[TERKINI] Bicara kes rasuah visa Zahid Hamidi hari ini

Ahmad Zahid, yang juga Ahli Parlimen Bagan Datuk, menghadapi 40 pertuduhan rasuah berhubung Sistem Visa Luar Negara (VLN).

Beliau diwakili barisan peguam Hisyam Teh Poh Teik, Datuk Ahmad Zaidi Zainal, dan Shahul Hamidi.

Bagi pihak pendakwaan pula, selain Raja Rozela, ia turut dibarisi Wan Shaharuddin Wan Ladin, Gan Peng Kun, dan Lim Wai Keong.

Berucap lanjut, Raja Rozela berkata, Mahkamah bakal mendengar keterangan beberapa orang saksi yang akan memperincikan fakta dan hal-keadaan tentang bila dan bagaimana wang-wang suapan itu diterima oleh Ahmad Zahid.

Di akhir kes pendakwaan kelak, katanya lagi, Mahkamah akan dapat melihat wujudnya kaitan rapat antara fakta perlantikan UKSB sebagai kontraktor, dan fakta penerimaan wang-wang tunai oleh tertuduh.

“Pihak Pendakwa Raya akan memanggil sekurang-kurangnya 20 orang saksi dan akan bergantung kepada keterangan dokumentar, keterangan terus serta keterangan ikut keadaan, di mana perlu.
 
“Segala keterangan yang bakal dibawa masuk akan membuktikan secara prima facie bahawa tertuduh telah melakukan kesalahan sepertimana yang dinyatakan dalam setiap pertuduhan,” katanya lagi.

Untuk rekod, Ahmad Zahid berdepan 33 pertuduhan menerima suapan berjumlah SGD13.56 juta daripada UKSB sebagai dorongan untuk melanjutkan kontrak syarikat itu sebagai pengendali Perkhidmatan One Stop Centre (OSC) di China dan Sistem VLN serta mengekalkan kontrak perjanjian untuk membekalkan sistem bersepadu VLN kepada syarikat sama oleh KDN.

Ahmad Zahid juga didakwa sebagai Menteri Dalam Negeri telah mendapatkan untuk dirinya suatu benda berharga iaitu wang tunai SGD1,150,000, RM3,000,000, 15,000 Euro dan AS$15,000 tanpa balasan daripada syarikat sama yang mempunyai hubungan dengan kerja rasmi beliau.