KUALA LUMPUR: Semakin ramai penduduk Kuala Lumpur dan Selangor telah mula menerima notifikasi janji temu untuk pemberian vaksin Vaxzevria keluaran AstraZeneca.

Tinjauan Astro AWANI mendapati, rata-rata mereka berkongsikan keterujaan dengan memapar tangkap layar pengesahan janji temu melalui aplikasi MySejahtera di laman sosial masing-masing.

Notifikasi itu memaparkan maklumat penting seperti lokasi Pusat Pemberian Vaksin (PPV), tarikh dan waktu yang ditetapkan.

Menurut Penasihat Sains Kepada Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI), Prof Mohd Ghows Mohd Azzam, individu yang mendapat notifikasi janji temu berkenaan diminta mengesahkannya melalui pautan yang disediakan.


Selain itu, beliau menyarankan agar mereka yang berjaya dalam permohonan untuk mematuhi masa dan tarikh yang ditetapkan bagi memastikan proses vaksinasi berjalan lancar dan tidak mengganggu urusan dan waktu individu lain.

“Kami menyarankan agar anda mengikut waktu janji temu untuk memastikan proses berjalan lancar. Sekiranya ada keperluan mendesak untuk menukar (tarikh dan waktu) sila hubungi pusat khidmat (1800-888-828),” katanya lagi.


Pada masa sama, terdapat juga individu yang membangkitkan tentang tarikh dan waktu yang diberikan, dikatakan tidak sama dengan pilihan mereka sewaktu pendaftaran semalam.


Mengikut kenyataan awal, proses pemberian notifikasi kepada kesemua 260,000 pemohon yang berjaya akan mengambil masa sehingga 48 jam selepas ia ditutup semalam.

Awal hari ini, Khairy, yang juga Menteri Penyelasan Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan (PICK) memaklumkan, pemohon vaksin AstraZeneca bakal mendapat notifikasi melalui aplikasi MySejahtera hari ini berhubung kemas kini janji temu bagi tarikh pemberian vaksin masing-masing.

Tambahnya lagi, tambahan satu juta bekalan dos AstraZeneca akan tiba ke Malaysia bulan ini melalui inisiatif COVAX.