Penganalisis politik, Prof Madya Dr Shahruddin Badaruddin berpendapat cadangan penubuhan jawatankuasa parlimen bagi semua kementerian boleh membantu mengukuhkan lagi institusi parlimen dan memberi lebih banyak manfaat kepada rakyat.

Katanya, jawatankuasa yang dianggotai oleh wakil dari kerajaan dan pembangkang sepatutnya sudah lama ditubuhkan kerana ia dapat menyelesaikan banyak masalah berbanding bertelingkah perkara-perkara remeh ketika sidang Dewan Rakyat sedang berlangsung.

"Penubuhan jawatankuasa parlimen ini boleh mengelakkan kejadian menjerit dan bergaduh diantara ahli parlimen kerana tidak diberikan ruang yang cukup untuk membahaskan isu-isu rakyat.

"Selain itu, jawatankuasa ini juga boleh memberi perhatian kepada penambahbaikan khidmat kepada rakyat sesuai dengan politik baru yang diidamkan oleh semua pihak" katanya kepada Astro Awani.

Dr Shahruddin menjelaskan setiap ahli parlimen sepatutnya lebih mementingkan semangat kenegaraan berbanding semangat kepartian yang jelas merugikan rakyat dan negara.

Beliau menjelaskan sebelum ini ahli parlimen pembangkang mempunyai jawatankuasa khas untuk setiap kementerian namun tidak pernah diintegrasikan dengan pihak kerajaan.

"Sepatutnya jawatankuasa yang dibentuk oleh ahli parlimen pembangkang dapat diintegrasikan dengan setiap kementerian supaya usaha membawa kebaikan kepada rakyat lebih diberi perhatian.

"Tetapi malangnya perkara itu tidak berlaku dan akibatnya kita lihat ada ahli parlimen pembangkang yang terjerit-jerit dalam parlimen kerana ruang untuk mereka menyampaikan pandangan tidak diberikan secukupnya," katanya.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas cadangan supaya Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat membentuk jawatankuasa bagi semua keenterian yang diutarakan oleh Timbalan Pengarah Institut Institut Kajian Asia Tenggara (ISEAS), Dr Ooi Kee Beng.

Kee Beng berkata pendekatan jawatankuasa parlimen bagi setiap kementerian penting kerana perbezaan pendirian antara BN dan Pakatan Rakyat dalam isu tertentu tidak harus dilihat sebagai satu permusuhan politik.