Seorang lelaki maut selepas dilanggar dan dipukul sehingga mati dipercayai dilakukan rakannya sendiri dalam kejadian di sebuah taman perumahan di Taman Dahlia, Mak Mandin, di sini pada Rabu.

Dalam kejadian jam 5.50 pagi itu, mangsa, Lau Weng Heng , 43 tahun meninggal dunia akibat kecederaan parah di kepala selepas dirempuh sebuah kenderaan ketika dia sedang menunggang motosikal di kawasan perumahan tersebut.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Utara, Asisten Komisioner Noorzainy Mohd Noor berkata, mayat mangsa ditemui dalam keadaan tertiarap manakala motosikal mangsa ditemui terbalik berdekatan mangsa.

Noorzainy berkata, siasatan mendapati mangsa sedang menunggang motosikal dilorong berkenaan sebelum dilanggar sebuah kereta sebelum motosikalnnya diseret beberapa meter sehingga merempuh kenderaan lain yang diparkir di tepi jalan.

Suspek kemudian dipercayai telah keluar dari kereta dan memukul mangsa yang terbaring beberapa kali sehingga mangsa tidak bergerak sebelum melarikan diri.

Mangsa cedera parah di kepala dan meninggal dunia di tempat kejadian dan mayat dihantar ke Hospital Seberang Jaya untuk bedah siasat.

Mangsa cedera parah di kepala dan meninggal dunia di tempat kejadian. - Foto PDRM

Berdasarkan rekod, mangsa yang tidak bekerja mempunyai lima rekod kesalahan lampau berkaitan jenayah dan dadah.

Susulan kejadian itu, polis telah menahan seorang lelaki berusia 36 tahun yang dipercayai terlibat dengan kejadian tersebut.

Semakan pihak polis mendapati, suspek itu turut mempunyai lapan rekod jenayah lampau berkaitan dadah kini ditahan bagi membantu siasatan .

Setakat ini, polis menyiasat motif sebenar mangsa dibunuh dan kes disiasat di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan .