IPOH: Seorang pengasuh dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini, hari ini atas tuduhan membunuh seorang bayi perempuan berusia enam bulan, minggu lepas.

Tertuduh, Tan Wooi Cheng, 51, mengangguk faham selepas pertuduhan terhadapnya dibacakan di hadapan Majistret S. Punitha.

Bagaimanapun tiada pengakuan direkodkan kerana ia melibatkan kes bunuh di bawah bidang kuasa Mahkamah Tinggi.

Mengikut pertuduhan, dia didakwa telah membunuh bayi berkenaan di sebuah rumah di Taman Tawas Indah, Chemor antara jam 12 malam, 7 Julai hingga jam 11 pagi, 12 Julai lalu.

Dia didakwa melakukan kesalahan di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman mati atau penjara tidak kurang 30 tahun tetapi tidak melebihi 40 tahun dan jika tidak dijatuhkan hukuman mati, hendaklah dihukum tidak kurang 12 sebatan.

Mahkamah menetapkan 5 Oktober untuk sebutan semula kes sementara menunggu laporan kimia dan bedah siasat.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Nurul Hidayu Zakaria manakala tertuduh diwakili peguam J. Matthews.

Jumaat lalu, media melaporkan seorang pengasuh ditahan dipercayai terbabit dalam kes dera seorang bayi perempuan berusia enam bulan sehingga mengakibatkan kematian.

Ketua Polis Daerah Ipoh, ACP Yahaya Hassan berkata, dua hari sebelum itu, polis menerima laporan daripada Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) yang memaklumkan menerima seorang pesakit bayi perempuan berusia enam bulan dalam keadaan koma dan terdapat kesan lebam di badan.

Mangsa telah disahkan meninggal dunia di Wad Unit Rawatan Rapi Kanak-Kanak (PICU) pada jam 2.51 petang, sehari kemudian.