KUALA LUMPUR:Langkah penguatkuasaan perlu diperketat bagi mengekang kegiatan haram dan tindakan tidak bertanggungjawab oleh syarikat dalam melupuskan bahan kimia dan sisanya, demikian menurut Majlis Industri Kimia Malaysia (CICM).

Kenyataan CICM memaklumkan bahawa antara lain, harus ada pendekatan lebih terselaras antara pihak berkuasa yang berkaitan di peringkat persekutuan dan negeri dalam usaha melindungi sumber darat, air serta udara.

"Langkah-Langkah lestari perlu dikenal pasti dan dilaksanakan dalam usaha mengurangkan kesan negatif pembuatan serta pengendalian bahan kimia ke atas manusia dan alam sekitar.

"Oleh itu, CICM meminta peluasan, akses dan penambahbaikan di kemudahan pengurusan sisa profesional di seluruh negara bagi memastikan bahawa kos pelupusan tidak terlalu tinggi selain berupaya mengekang pembuangan sisa atau sampah secara haram," katanya.

CICM turut menyatakan bahawa harus ada kemudahan pengurusan sampah atau sisa yang mudah diakses dan mencukupi bagi menampung pertumbuhan industri pembuatan.

"Kami juga menggesa penggunaan teknologi komunikasi yang inovatif dengan penyediaan aplikasi pelaporan secara dalam talian dan ketelusan tindakan yang diambil oleh pihak berkuasa di media sosial," katanya.

CICM menyatakan demikian ketika mengulas laporan pencemaran air di Sungai Selangor akibat tindakan membuang bahan kimia dari kawasan perindustrian Taman Velox di Rawang baru-baru ini yang menyebabkan loji rawatan air ditutup sehingga menjejaskan bekalan air kepada lebih sejuta akaun pengguna.

Sementara itu, Indah Water Konsortium (IWK) berkata ia telah melaporkan kemasukan air sisa berupa buih putih dan air warna merah ke tangki loji rawatan kumbahannya di Taman Velox pada 4 Nov lepas kepada Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara, Jabatan Alam Sekitar Negeri Selangor dan Majlis Perbandaran Selayang pada hari yang sama.

IWK juga menghentikan pelepasan efluen di loji itu bagi mengelak sebarang pencemaran ke saliran perairan.

"Pada 5 Nov, SPAN dan IWK telah melakukan rondaan dan siasatan mendapati dua premis berhampiran loji disyaki melepaskan cecair putih berunsurkan kosmetik dan cecair berwarna merah yang dipercayai digunakan dalam cetakan kertas warna," menurutnya dalam kenyataan di sini semalam.

Syarikat pembetungan itu berkata pada Selasa lojinya di Taman Velox turut dikesan dimasuki air sisa haram lain yang berwarna hijau.

"IWK segera memindahkan air sisa berwarna hijau tersebut melalui lori tangki ke loji rawatan kumbahan IWK yang lain untuk proses rawatan selanjutnya," katanya.

-- BERNAMA