KUALA LUMPUR: Polis menahan seorang peniaga selepas dilaporkan mengamuk dengan menggunakan sebilah parang di hadapan sebuah rumah sehingga merosakkan sebuah kereta milik keluarga teman wanitanya di Kampung Cheras Baru, di sini, semalam.

Dalam kejadian 2 petang, suspek berumur 40 tahun, sebelum itu telah bertengkar dengan bekas isterinya setelah didatangi oleh wanita itu bersama ibu teman wanitanya di rumah berkenaan bagi mencari teman wanitanya.

Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, ACP Mohamad Farouk Eshak, berkata selepas berlaku pertengkaran itu, lelaki berkenaan telah bertindak mengeluarkan parang dan bertindak memecahkan cermin besar hadapan kereta milik keluarga teman wanitanya dan mematahkan tempat pemegang pintu sebelah pemandu.

"Lelaki itu juga didakwa mengugut mahu membunuh emak dan seorang lagi ahli keluarga teman wanitanya," katanya, dalam kenyataan, di sini, hari ini.

Bertindak atas laporan, polis kemudian telah ke tempat kejadian dan berjaya menahan lelaki berkenaan pada jam 3.30 petang serta merampas sebilah parang berukuran lebih 64 sentimeter yang dijadikan senjata dalam kejadian itu.

Beliau berkata hasil ujian air kencing mendapati, suspek positif jenis methamphetamin dan amphetamine selain turut mempunyai satu rekod jenayah berkait dadah.

"Suspek kini direman selama empat hari bermula sehingga 13 Feb depan," katanya.

Mohamad Farouk berkata kes ini disiasat mengikut Seksyen 506/427 Kanun Keseksaan kerana ugutan jenayah yang mendatangkan ketakutan dan perbuatan khianat atas harta benda.

-- BERNAMA