KOTA BHARU: Seorang wanita berusia 49 tahun dikompaun RM2,000 selepas didapati bersalah kerana tidak mematuhi waktu perniagaan ketika Ramadan.

Wanita itu dikesan menjual awal hari pada bulan puasa, ketika pemeriksaan yang dijalankan penguat kuasa Majlis Daerah Ketereh Perbandaran Islam (MDK-PI) dan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan (JAHEAIK) di enam lokasi hari ini.

Ketika serbuan di premis peniagaan tersebut di Kampung Badak Mati, Pauh Lima di sini didapati, wanita itu menyediakan makanan dan memasak lauk sekitar 20 hingga 30 bungkus, untuk dijual kepada pelanggan yang tidak berpuasa.

"Saya tidak dapat menolak kerana mereka merupakan pelanggan tetap dan kebanyakannya penganggur dan buruh di sekitar kawasan kampung ini.

"Saya menerima permintaan daripada penduduk setempat, yang akan mengambil bungkusan nasi pada waktu dijanjikan," katanya.

Tindakan wanita berkenaan dikesan menerusi Operasi Bersepadu Banteras Geng Ponteng Puasa di sekitar Ketereh di sini hari ini.

Sementara itu, Setiausaha MDK-PI Mohd Azman Ghazali berkata operasi kali pertama itu, dijalankan menerusi maklumat yang diberikan oleh orang ramai.

"Peniaga ini adalah antara pemilik premis makanan yang dikenakan kompaun di bawah Undang-Undang Kecil (UUK) Mencegah Kekotoran MDK-PI 2019, membabitkan empat kesalahan iaitu kebersihan premis, kesihatan, aurat dan berniaga di waktu larangan.

"Operasi ini turut melibatkan pegawai JAHEAIK di lokasi yang mendapat aduan daripada orang ramai antaranya Kampung Kubang Kiat, Peringat, Aril, Salor dan Pauh Lima," katanya.

Mohd Azman berkata daripada serbuan di enam lokasi berkenaan, pihaknya mengeluarkan tujuh kompaun di bawah UUK Mencegah Kekotoran MDK-PI 2019 dan UUK Mencegah Kekotoran MDK-PI 2019.

-- BERNAMA