PERANG dagangan antara dua negara besar, Amerika Syarikat (AS) dan China dilihat memberi peluang baik kepada ekonomi di Malaysia.

Menurut Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali, kesan tindakan AS mengenakan tarif terhadap China telah menjadikan Malaysia sebuah negara berpotensi untuk menarik pelabur asing ke Asia Tenggara.

“Terdapat 24.7 peratus di kalangan mereka yang telah, menyatakan hasrat untuk ‘relocate' atau memindahkan operasi ke Asia Tenggara, termasuk Malaysia.”

Sekali gus, ia membuktikan bahawa Malaysia mempunyai potensi dalam menghadapi krisis dan mampu menukar krisis kepada menjadi satu peluang, agar Malaysia dapat menarik lebih banyak pelaburan dari negara luar.

Bagaimanapun, perang dagangan itu turut memberi kesan negatif kepada dagangan dunia.

Menjawab pertanyaan Awang Hashim (PAS-Pendang) yang bertanyakan mengenai kesan ke atas ekonomi Malaysia ekoran risiko ketidaktentuan persekitaran global khususnya antara Amerika Syarikat dan China baru-baru ini.

Walaupun Malaysia akan terkesan terhadap situasi itu, kata Mohamed Azmin, permintaan domestik terus menjadi pemacu utama kepada pertumbuhan negara atas beberapa faktor.

Tambah beliau: “Malaysia boleh menjadi pintu masuk untuk menembusi pasaran ASEAN, yang berjumlah 650 juta orang dan kita bersyukur kerana malaysia mempunyai keadaan politik yang stabil, negara yang aman dan makmur.

"Kita juga mempunyai modal insan yang berbakat dan mempunyai kemahiran dalam bidang-bidang yang tertentu.

"Ia dijangka dapat menarik pelabur-pelabur asing untuk datang ke negara Malaysia dan kita juga ada infrastruktur yang baik contohnya port (pelabuhan), lapangan terbang ataupun lebuhraya, yang boleh menjadi hubungan untuk menghubungkan negara-negara ASEAN di masa akan datang ” ujar Azmin lagi pada sidang Dewan Rakyat..

Tambah beliau, perang dagangan membuka peluang kepada Malaysia untuk meningkatkan eksport komoditi ke China terutamanya minyak sawit yang merupakan pengganti kepada minyak soya dan jagung.