KUALA LUMPUR: Hari Tanpa Tembakau Sedunia dirai setiap 31 Mei untuk meningkatkan kesedaran terhadap bahaya merokok dalam menyokong usaha menangani ketagihan terhadap tembakau. Sambutan Hari Tanpa Tembakau Sedunia terus dirai sejak tahun 1987 dan terus diiktiraf di seluruh dunia.

Hari Tanpa Tembakau Sedunia bertujuan meningkatkan kesedaran tentang risiko merokok dan kesannya terhadap kesihatan selain menggalakkan perokok berhenti merokok sekali gus melahirkan masyarakat yang menjalani gaya hidup sihat tanpa tembakau.

Sambutan itu memberi peluang kepada rakyat Malaysia untuk terus melawan ketagihan tembakau dan menjalani kehidupan yang lebih sihat. Dengan kesedaran dan usaha kolektif, negara boleh mencapai komuniti bebas tembakau pada masa akan datang.


1) Isu kesihatan yang diperjuangkan.

Tembakau merupakan penyebab utama penyakit tidak berjangkit seperti penyakit jantung, kanser, penyakit pernafasan dan banyak lagi. Di Malaysia, penyakit berkaitan tembakau merupakan cabaran besar dalam sistem kesihatan dan menyebabkan banyak kematian setiap tahun.


2) Kebijaksanaan anti-tembakau Malaysia.

Kerajaan Malaysia telah melaksanakan pelbagai langkah untuk memerangi ketagihan terhadap tembakau. Antara langkah-langkah itu termasuk pengawalan iklan tembakau, peningkatan harga rokok, pengharaman merokok di tempat awam dan pelaksanaan pakej bantuan untuk berhenti merokok.


3) Peranan masyarakat menentang tembakau.

Hari Tanpa Tembakau Sedunia memberi peluang kepada masyarakat Malaysia untuk bersatu menentang tembakau. Pelbagai aktiviti dijalankan termasuk ceramah kesedaran, kempen peningkatan kesihatan dan sesi bantuan berhenti merokok untuk membantu perokok mencapai matlamat hidup tanpa tembakau.


4) Kesan pandemik COVID 19.

Pandemik COVID-19 memberikan kesedaran yang lebih besar terhadap kesihatan termasuk meningkatkan kepentingan untuk menjaga imuniti tubuh. Merokok mempunyai hubungan erat dengan masalah pernafasan dan meningkatkan risiko komplikasi bagi perokok yang terdedah kepada virus. Hari Tanpa Tembakau Sedunia tahun ini menggariskan pentingnya melindungi diri dan orang lain dengan menghentikan tabiat merokok.


5) Bantuan berhenti merokok.

Pelbagai organisasi dan badan kesihatan di Malaysia menawarkan bantuan percuma untuk mereka yang ingin berhenti merokok. Pakej bantuan ini termasuk kaunseling, ubat-ubatan penggantian nikotin dan sokongan kesihatan mental. Hari Tanpa Tembakau Sedunia merupakan waktu yang baik untuk mencari bantuan dan memulakan kehidupan bebas tembakau.


6) Tanggungjawab setiap individu.

Setiap individu memainkan peranan penting dalam menghentikan pengambilan tembakau. Walaupun masyarakat Malaysia berusaha memerangi tembakau, setiap individu perlu mengambil tanggungjawab untuk menjaga kesihatan diri dan orang lain dengan tidak merokok dan menggalakkan gaya hidup sihat tanpa tembakau.