KEMAMAN: Kerajaan menerusi agensi-agensi di bawah kementerian sedia ada akan terus merancang dan melaksanakan perbagai inisiatif bagi berdepan dengan pelbagai ancaman global seperti bencana alam.

Ini kerana menurut Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob bencana alam akibat perubahan iklim global dan krisis geopolitik telah memberi kesan kepada rantaian bekalan makanan.

“Kerajaan menerusi agensi-agensi di bawah kementerian-kementerian akan terus merancang dan melaksanakan pelbagai inisiatif untuk kemakmuran seluruh Keluarga Malaysia yang terjejas akibat kesan krisis global tersebut.

“KETENGAH (Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah) sendiri telah diberikan mandat untuk membangunkan ekonomi dan sosial di luar bandar supaya kawasan kurang berdaya maju akan mempunyai nilai komersial setanding dengan kawasan bandar,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Program Ramah Mesra Bersama Warga KETENGAH di Kemaman pada Jumaat.

Sementara itu sebagai persiapan menghadapi musim tengkujuh Ismail Sabri berkata anak syarikat KETENGAH iaitu KETENGAH Holding Sdn Bhd telah menyumbang bot fiber dan peralatan penyelamat kepada pasukan Bomba Sukarela Kampung Jongok Batu.

Jelasnya sumbangan yang  bernilai lebih RM36,000 itu adalah sebagai melaksanakan tanggungjawab sosial korporat mereka.

Dalam pada itu Ismail Sabri turut merakamkan ucapan tahniah keatas kejayaan KETENGAH dalam melaksanakan program pembangunan ekonomi dan sosial apabila berjaya memajukan kawasan luar bandar melebihi 650,000 hektar yang memberikan manfaat kepada lebih 168,000 penduduk

Jelasnya, bagi tujuan  peningkatan ekonomi melalui pembangunan keusahawanan, KETENGAH memperkenalkan Program Sokongan Pengukuhan Keusahawanan Luar Bandar (SPKLB) bagi menggalakkan penduduk luar bandar menceburi bidang perniagaan dengan kemudahan sokongan disediakan.