'Derma' berjumlah RM2.6 bilion yang didakwa dipulangkan bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak kepada 'pendermanya' dari Arab Saudi mencuri perhatian sewaktu perbicaraan di Mahkamah Tinggi pada Isnin.

Jumlah tersebut disebut peguam pembelaan, Harvinderjit Singh apabila menyoal balas pengurus AmBank cawangan Raja Chulan, R. Uma Devi yang juga merupakan saksi ke-21 dalam perbicaraan berhubung SRC International Sdn Bhd.

Harvinderjit membaca kandungan surat yang bertarikh 13 Julai 2013 yang dikatakan daripada Najib.

"Saya menyampaikan arahan kepada AmBank untuk menukar dana dalam akaun semasa berjumlah AS$620 juta dan mengirimkan wang asing yang dihadiahkan kepada saya sebagai hadiah peribadi menerusi satu pemindahan, sebagaimana pada surat kebenaran," bacanya sewaktu perbicaraan yang memasuki hari ke-10 itu.

"Adakah anda (Uma) bersetuju bahawa AmBank mengakui jumlah wang yang dikreditkan ke dalam akaun ini merupakan derma dan hadiah?

"Dan ia juga sebagai representasi bahawa tertuduh (Najib) sudah memulangkan bahagian wang yang tidak diguna?" soal Harvinderjit, sambil diakui Uma.

Pada 2013, bekas perdana menteri tersebut terlibat dalam kontroversi yang membabitkan isu derma RM2.6 bilion yang dikatakan merupakan derma daripada Raja Arab Saudi, Raja Abdullah Abdul Aziz Al Saud.

Pada ketika itu, Najib mendakwa menerima wang tersebut ke dalam akaun peribadinya pada Mac 2013, sebelum Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Beliau juga mendakwa AS$620 juta (daripada jumlah AS$681 juta yang diterima) yang tidak digunakan telah dikembalikan.