KUALA LUMPUR:Perlu adanya nilai-nilai kepercayaan antara negara-negara maju dan negara-negara membangun dalam melihat perkembangan integrasi ekonomi.

Menurut Pensyarah Kanan Pusat Pengajian Antarabangsa, Universiti Utara Malaysia (UUM) Dr Mohammad Fajar Ikhsan tanpa nilai kepercayaan itu sukar keseimbangan dalam negara yang menyertai Persidangan Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC).

Jelas beliau, sejak lima tahun lalu, kebanyakan negara APEC cenderung memilih pendekatan tertutup.

"Negara-negara besar perlu memberi peluang, kepercayaaan atau ruang khususnya kepada negara kecil yang tergabung dalam APEC.

"Ia bertujuan untuk melihat apa yang kita jalankan, bagaimana kesan rangsangan perdagangan yang didasari oleh liberalisasi ekonomi itu memberi positif impak kepada negara-negara di dalam APEC," katanya kepada Astro AWANI.

Beliau juga menjelaskan perlu adanya pendekatan baharu dalam melihat kerjasama APEC biarpun ia tidak bersikap mengikat.

Dr Mohamad Fajar berpendapat perlu mewujudkan satu norma atau identiti baharu yang boleh digunakan untuk kepentingan negara-negara APEC.

"Kita perlu menubuhkan satu doktrin baharu atau norma-norma baharu, dimana kita dapat gunakan dokrin itu untuk kepentingan negara-negara APEC.

"Perlu diketepikan segala jenis persaingan seperti geo politik dan geo ekonomi yang merugikan untuk kita bertindak secara konstruktif.

"Ia bertujuan untuk membina dasar-dasar yang lebih baik, dan juga untuk memetingkan nilai-nilai ekologis di dalam pembangunan manusia dan juga negara," katanya lagi

Dr Mohamad Fajar juga menjelaskan keputusan India yang enggan menyertai Perjanjian Perkongsian Ekonomi Komprehensif Serantau (RCEP) dibuat kerana kebimbangan negara itu terhadap ancaman kepada industri dalam negara.

Beliau menjelaskan timbulnya kebimbangan ketidakadilan dalam perjanjian sehingga India membuat keputusan tersebut.

"Faktor lain adanya perjanjian tidak adil hingga menimbulkan kekhuatiran India untuk ikut dan masuk dalam RCEP serta untuk melanjutkan kerjasama.

"Selain itu wujud ketidakseimbangan perdagangan dengan negara-negara yang terlibat termasuk juga China kerana India tidak boleh melakukan eksport kepada China.

"China sekarang membuat had untuk negara dari India untuk masuk dan juga ada tekanan dari parti pembangkang untuk Modi tidak menyertai RCEP," jelas beliau.

Mengulas mengenai pentadbiran Amerika Syarikat dibawah bakal presiden baharunya, Joe Biden, beliau  berpendapat negara itu akan kembali menyertai Perkongsian Trans-Pasifik Komprehensif dan Progresif (CPTPP).

Namun, Dr Mohamad Fajar berpendapat pentadbiran baru Amerika Syarikat perlu membuat perjanjian baharu dalam CPTPP.

"Amerika Syarikat di bawah Biden akan cuba menggunakan pendekatan multi lateral untuk masuk kembali dalam CPTPP.

"Tetapi perlu ada perjanjian baru dalam CPTTP tersebut sehingga kita nampak dari segi politik ia menguntung Amerika sebab pengaruh China terlalu kuat dalam RCEP.

"Perlu ada keseimbangan bagi pengaruh termasuk ekonomi iaitu China di Asia," katanya.

Malaysia memilih tema 'Mengoptimumkan Potensi Insan ke arah Masa Depan Perkongsian Kemakmuran' bagi APEC 2020, yang mencerminkan bahawa falsafah yang mendokong forum ini adalah 'Perkongsian Kemakmuran'.