Penganjuran Pesta Air Antarabangsa Labuan membuka peluang kepada penduduk tempatan meningkatkan pendapatan ekonomi mereka.

Ahli Parlimen Labuan, Rozman Isli memaklumkan, sebagai acara tahunan terbesar, Pesta Air ini mensasarkan kedatangan pelancong domestik dan antarabangsa, terutamanya dari Brunei.

"Sebagai acara utama, ia merupakan acara yang sememangnya ditunggu- tunggu penduduk Labuan dan sekitarnya," jelas Rozman.

"Bagi pelancongan domestik, acara ini amat terkenal kepada pelancong terutamanya pelancong dari Teluk Brunei, " kata beliau lagi ketika ditemui pemberita disini.

Mengulas lanjut Rozman berkata, sebagai acara tahunan, Festival Air Antarabangsa Labuan memerlukan pembaharuan pengisian bagi menarik lebih ramai penyertaan antarabangsa.

"Sebenarnya potensi di Labuan ini besar, dan dalam pengisian acara ini, kita perlukan pembaharuan,"
"Pengisian dari segi hadiah pemenang, Insya'allah tahun depan kita akan tambah untuk tarik lebih ramai penyertaan antarabangsa," ujarnya lagi.

Buat masa ini, acara renang sejauh 5.4 kilometer menawarkan RM 55,000 bagi keseluruhan kategori.
Seramai 93 peserta mengambil bahagian dalam acara renang dengan 9 daripadanya merupakan peserta antarabangsa, 6 dari Brunei dan masing- masing seorang wakil dari Jepun, Indonesia dan Netherlands.

Festival Air Antarabangsa Labuan yang diletakkan dibawah kempen Tahun Melawat Malaysia 2014 ini, menyaksikan 10 acara dipertaruh dengan sasaran 100, 000 pengunjung.

Merupakan acara tahunan ke-17 Labuan, festival ini berlangsung dari 28 hingga 30 Jun 2013.