PUTRAJAYA:Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah mengakui petugas barisan hadapan dan rakyat Malaysia sudah mula lesu untuk berdepan dengan penularan jangkitan COVID-19.

Namun, beliau berkata, virus itu tidak pernah lesu untuk menjangkiti kita semua, jika gagal mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan.

Sehubungan itu, tegas beliau, perkara itu tidak boleh diambil mudah bagi mengelak terkena jangkitan virus berkenaan.

"Dalam tempoh 10 bulan, saya akui petugas barisan hadapan sudah lesu dan rakyat Malaysia juga lesu untuk patuh SOP dari segi mental dan fizikal.

"Tetapi virus tidak pernah lesu dan akan menjangkitkan kita semua apabila ambil mudah dan abai SOP," katanya dalam sesi Taklimat Khas COVID-19 di sini pada Sabtu.

Dalam pada itu, Dr Noor Hisham berkata, pihaknya lebih bersedia dalam menghadapi gelombang ketiga COVID-19 berdasarkan pengalaman dan pengajaran daripada gelombang pertama dan kedua yang lalu.

"Dalam tempoh lapan bulan sebelum ini, kita mampu kawal kes dan berjaya kurangkan sehingga 10,000 kes jangkitan.

"Apabila bulan September dan Oktober kes mula naik mendadak sehingga 50,000 kes, ia lebih mencabar tetapi kesiapsiagaan kita dapat membendung penularan COVID-19 berbanding sebelum ini," katanya lagi.