MAJLIS Keselamatan Negara (MKN) mengeluarkan senarai aktiviti-aktiviti yang tidak dibenarkan semasa pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

Memetik kenyataan itu, senarai aktiviti di bawah tidak dibenarkan berdasarkan beberapa justifikasi yang dikeluarkan Kementerian Kesihatan (KKM).

Antaranya:
Bagaimanapun, senarai ini akan dikemaskini dari semasa ke semasa dan pembukaan sektor ekonomi dalam senarai di bawah dibuat secara berfasa, bergantung kepada keadaan kesihatan semasa dan ketersediaan perniagaan.

1. Hiburan dan Riadah2. Perayaan, Perarakan dan Perhimpunan3. Persidangangan dan Pameran
4. Pendidikan5. Sukan6. Aktiviti Sosial7. Pengangkutan8. Perniagaan Berpremis / Penjajaan Tanpa Premis / Pasar Berbangunan / Pasar Tanpa Premis / Peruncitan / Serbaneka Makanan & Minuman
9. Kemudahan Penginapan Berpusat Pekerja (CLQ)/ hostel/ asrama pekerja di sektor pembuatan dan lain-lain sektor)10. Pemasangan dan Penyenggaraan Jentera (lif, eskalator, dandang dan lain-lain) bagi sektor perkhidmatan/ tower crane di tapak bina11. Kedai Pakaian Dan Aksesori Fesyen12. Dobi ( khusus dobi layan diri)


13. Ceramah/Seminar/Kursus/Latihan secara bersemuka

14. Aktiviti Pensijilan bagi Agrikomoditi

15. Kedai Gunting Rambut dan Salun Kecantikan

16. Perbankan dan Perkhidmatan Kewangan17. Pengurusan Perhutanan18. Perlombongan dan Pengkuarian19. Perladangan dan Pertanian20. Perikanan21. Seni Kreatif
22. Kebudayaan dan Kesenian23. Pelancongan dan Perhotelan