KUALA LUMPUR: Polis berjaya melumpuhkan sindiket pengedaran dan memproses dadah selepas menahan enam individu termasuk dalangnya dalam lima serbuan sekitar Lembah Klang pada Selasa dan Rabu lepas.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Bukit Aman Datuk Seri Mohd Kamaruddin Md Din berkata sindiket itu menjalankan kegiatan dengan mencampurkan pelbagai jenis dadah dalam satu jus minuman, sebelum dijual kepada pelanggan di pusat hiburan sekitar Lembah Klang, dan ia merupakan trend terbaharu yang dikesan pihak berkuasa.

Menurutnya siasatan mendapati sindiket yang aktif sejak pertengahan tahun lepas itu menjadikan sebuah kondominium mewah di Kajang dan Cheras sebagai tempat untuk memproses dan menyimpan bekalan dadah sebelum dipasarkan di pusat hiburan serta pelanggan yang menganjurkan parti persendirian.

"Sindiket ini mencampurkan pelbagai jenis dadah dalam jus minuman dan menjual dengan harga sebotol boleh mencecah RM180 hingga RM300 mengikut saiz botol serta kandungan dadah, bergantung kepada permintaan pelanggan.

"Sindiket ini turut menerima upah memproses dan mengedar dadah kira-kira RM30,000 sebulan untuk seorang dan mengaut keuntungan yang lumayan hasil kegiatan ini," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah Cheras di sini, hari ini.

Mohd Kamaruddin berkata pihaknya turut merampas pelbagai jenis bahan terlarang termasuk 54.55 liter jus disyaki dadah, 1.68 kilogram serbuk Methylenedioxymethamphetamine (MDMA), 144 gram ketamin, 16 gram ganja, lima kg serbuk ekstasi, 550 biji pil eramin 5 dan 2,900 biji pil ekstasi dianggarkan bernilai RM448,850.

Beliau berkata tiga kenderaan mewah, wang tunai dan barang kemas dianggarkan RM489,408 turut disita dalam serbuan itu.

Katanya empat daripada individu ditahan positif dadah jenis ketamin hasil ujian saringan air kencing dan seorang daripadanya mempunyai rekod jenayah lampau membabitkan kes dadah.

"Kesemua individu yang ditahan berusia 19 hingga 40 tahun direman hingga 23 Jan ini untuk siasatan mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952," katanya.

-- BERNAMA