GEORGE TOWN: Polis sedang menjalankan siasatan berhubung kejadian seorang perempuan yang dipukul oleh beberapa individu di kawasan tangga, yang video insiden itu tular menerusi media sosial sejak semalam.

Ketua Polis Daerah Timur Laut ACP Soffian Santong berkata pihaknya menerima laporan polis daripada seorang lelaki berusia 51 tahun pada 10 malam, 30 Julai yang mendakwa perempuan yang dipukul dalam kejadian itu ialah anaknya.

"Video tular itu telah dimuat naik dalam akaun Facebook 'Whyman Whyman' dan menurut lelaki tempatan itu, anak perempuannya berumur 24 tahun telah keluar dari rumahnya di kawasan George Town sejak Disember 2022 kerana masalah keluarga.

"Sejak itu, anak perempuannya tidak pulang ke rumah dan tidak dapat dihubungi oleh ahli keluarganya, dan ekoran video tular tersebut lelaki itu membuat laporan polis kerana bimbang keselamatan mangsa," katanya dalam kenyataan hari ini.

Soffian berkata setakat ini, pihak polis masih belum dapat memastikan lokasi sebenar kejadian mangsa dipukul seperti dalam video tular itu dan kes disiasat mengikut Seksyen 147 Kanun Keseksaan (kesalahan merusuh) dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (kesalahan penggunaan perkhidmatan rangkaian).

Beliau menasihati orang ramai agar tidak menularkan rakaman video berkenaan untuk mengelakkan sebarang spekulasi dan pihak polis turut meminta mereka yang mempunyai maklumat berkaitan kejadian itu agar menghubungi mana-mana balai polis bagi membantu siasatan.

-- BERNAMA