TUMPAT: Polis menahan dua lelaki bersama 9,000 biji pil yaba bernilai RM90,000 dalam dua kes berasingan di Wakaf Bharu dan Pasir Pekan, di sini, Ahad lepas.

Ketua Polis Daerah Tumpat Supt Mohd Azmir Damiri berkata serbuan pertama dilakukan oleh anggota Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kelantan dibantu anggota JSJN Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Tumpat pada pukul 4.30 petang di Wakaf Bharu.

"Semasa serbuan, anggota pasukan menahan seorang lelaki berumur 26 tahun yang berada di atas motosikal bersama satu bungkusan kertas kekuningan di tangan kiri.

"Pemeriksaan dilakukan telah menjumpai lima peket plastik warna biru mengandungi 1,000 biji pil disyaki dadah jenis yaba bernilai RM10,000," katanya pada sidang media di IPD Tumpat, di sini hari ini.

Mohd Azmir berkata hasil semakan ke atas suspek yang juga penganggur itu mempunyai satu rekod lampau berkaitan dadah dan hasil ujian saringan air kencing didapati negatif.

"Kita turut menyita wang tunai berjumlah RM800 dan sebuah motosikal yang digunakan suspek," katanya.

Mohd Azmir berkata anggota pasukan kemudian telah melakukan serbuan kedua pada pukul 9.30 malam hari yang sama di Taman Sri Kota, Kampung Pasir Pekan.

"Anggota polis telah menahan seorang lagi lelaki berumur 28 tahun berada di atas motosikal dalam keadaan mencurigakan. Hasil pemeriksaan lanjut menemukan satu beg warna biru di dalam raga motosikal mengandungi 8,000 biji pil dipercayai dadah jenis yaba bernilai RM80,000.

"Hasil semakan rekod lampau suspek yang juga penganggur itu mempunyai empat rekod dan negatif dadah," katanya.

Beliau berkata kedua-dua suspek direman selama tujuh hari bermula semalam hingga 13 Feb ini bagi membantu siasatan di bawah Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952.

"Kita masih menyiasat bekalan yang diperoleh suspek dan rangkaian kedua-dua suspek," katanya.

-- BERNAMA