KUALA LUMPUR: Portfolio Parlimen dan Undang-Undang di bawah Jabatan Perdana Menteri dinobatkan sebagai kementerian dengan prestasi cemerlang ketiga terbaik mengikut hasil penyelidikan yang dijalankan dua badan penyelidik bebas, Ilham Centre dan O2 Research.

Pemilihan itu berdasarkan kajian dan kaji selidik yang dijalankan ke atas pencapaian semua kementerian di bawah petunjuk prestasi utama (KPI) 100 hari, yang kedua-dua badan penyelidik itu menamakan Kementerian Kesihatan meraih prestasi paling cemerlang diikuti Kementerian Kewangan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang) Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata ia merupakan pengiktirafan penting bagi kerja-kerja yang dilaksanakan untuk menyokong agenda transformasi perdana menteri.

"Pelaksanaan inisiatif ini adalah satu proses yang panjang kerana ia melibatkan kajian yang meluas, penglibatan dengan pihak berkepentingan utama serta pindaan Perlembagaan Persekutuan dan undang-undang lain yang berkaitan, memandangkan saya hanya mengambil alih portfolio ini pada akhir Ogos, saya harus mengakui bahawa kami telah mencapai banyak perkara.

"Di sebalik cabaran ini, saya amat berbesar hati mendapat kepercayaan perdana menteri dalam melaksanakan tugas-tugas sukar ini yang merupakan elemen penting dalam agenda transformasi negara.

"Mendapat pengiktirafan sebagai kementerian ketiga dengan prestasi cemerlang menjadi pendorong kepada saya untuk bekerja lebih keras demi negara dan rakyat," katanya dalam kenyataan semalam.

Menurut kenyataan itu, selain fungsi rutin kementerian, Wan Junaidi ditugaskan dengan empat inisiatif yang turut disenaraikan dalam Memorandum Persefahaman (MoU) antara kerajaan dan Pakatan Harapan termasuk Transformasi Pentadbiran Kerajaan (undang-undang anti lompat parti, mengehadkan tempoh jawatan perdana menteri kepada tidak lebih 10 tahun, pelaksanaan Undi 18 dan pendaftaran pemilik automatik).

Inisiatif lain termasuk pembaharuan Parlimen (mengembalikan semula Akta Perkhidmatan Parlimen, pindaan dan pemerkasaan Akta Majlis Parlimen (Keistimewaan dan Kuasa) 1952 dan pembentukan Kod Etika Ahli Parlimen, kebebasan Badan Kehakiman serta Perjanjian Malaysia 1963 (MA63)(rang undang-undang untuk meminda beberapa peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan yang berkaitan dengan perjanjian itu).

Sementara itu, Wan Junaidi berkata rang undang-undang untuk meminda beberapa peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan berkaitan MA63 dijangka diadakan pada 14 Dis, manakala Undi 18 dan pendaftaran automatik pengundi boleh dilaksanakan menjelang 1 Jan tahun depan.

Bagi rang undang-undang mengenai pembaharuan Parlimen, beliau berkata ia dijadual dibentangkan kepada Yang Dipertua pada pertengahan Januari tahun depan dan akan dibentangkan di Parlimen pada Mac 2022, manakala rang undang-undang mengenai anti lompat parti dijangka dibentangkan di Parlimen pada Julai tahun depan.

Mengenai mengehadkan tempoh jawatan perdana menteri kepada 10 tahun, Wan Junaidi berkata perkara itu kini sedang dikaji oleh Bahagian Hal Ehwal Undang-Undang (BHEUU) dan Jabatan Peguam Negara.

"Di samping itu, BHEUU kini sedang menjalankan kaji selidik dengan Ahli Parlimen dan orang ramai untuk menilai pandangan mereka mengenai isu ini serta undang-undang anti lompat parti," katanya.

BHEUU juga sedang mengkaji pindaan undang-undang lain seperti Akta Perlindungan Pemberi Maklumat, Kanun Keseksaan untuk menambah peruntukan mengenai gangguan dan pengintai serta kemungkinan menggubal undang-undang Kebebasan Maklumat untuk Malaysia, kata Wan Junaidi.

-- BERNAMA