KUALA LUMPUR: Kerajaan komited untuk menambahbaik peraturan negara yang meliputi penghasilan dan penguatkuasaan peraturan yang lebih berkualiti, komprehensif, tangkas dan responsif.

Susulan itu, satu inisiatif dilancarkan iaitu Kempen Jom Semak yang dapat memberi kesan berganda kepada ekosistem komuniti perniagaan serta rakyat bagi memenuhi keperluan semasa terutama ketika fasa pemulihan negara ini.

Dalam ucapan ketika majlis pelancarannya secara maya, Ketua Setiausaha negara, Tan Sri Mohd Zuki Ali menyatakan ia merupakan kesinambungan kepada pelaksanaan dasar negara bagi amalan baik peraturan.

"Inisitif ini amat bertepatan dengan pelan pemulihan negara dimana aktiviti-aktiviti ekonomi semakin rancak dan peraturan yang berkualiti akan menambabaik persekitaran perniagaan seterusnya syarika-syarikat boleh beroperasi dgn lancar.

"Selaras dengan usaha ini, semakan peraturan hendaklah dilaksanakan agar peraturan kekal relevan dan mendokong pertumbuhan produktiviti," katanya ketika merasmikan pelancaran Kempen Jom Semak secara maya dibawakan oleh Malaysia Productivity Corporation (MPC).

Mohd Zuki juga menekankan bahawa para pengawalselia amat disaran untuk membuat semakan terhadap akta dan peraturan yang berkuatkuasa.

Jelasnya, inisiatif ini juga bertitik tolak daripada transformasi minda ke arah penambahbaikan penyampaian peraturan, pematuhan serta memuudahcara urusan operasi perniagaan.

"Sebagai jentera pembangunan Keluarga Malaysia, penjawat awam hendaklah mempunyai minda yang terbuka dan positif dalam menerima dan melaksanakan pembaharuan yang membawa kepada kemakmuran negara.

"Sehubungan ini saya menyeru Kementerian dan agensi kerajaan, penggubal dan pengawal selia polisi dan peraturan serta kerjaan di peringkat Persekutuan, Negeri dan Kerajaan Tempatan untuk bertindak dengan lebih proaktif dalam membuat semakan terhadap praturan sedia ada," jelasnya.

Tambah Mohd Zuki lagi, pihaknya menganggarkan 1,000 pengawal selia akan mendapat manfaat daripada kempen ini dan seterusnya akan memberi kesan berganda kepada komuniti perniagaan dan rakyat secara keseluruhan.

Beliau juga menyeru agar seluruh pihak terlibat dapat bertindak dengan lebih progresif agar negara bergerak ke hadapan dalam proses pemulihan ekonomi.


 
Sumber Facebook MPCHQ