Cadangan untuk membenarkan pesakit COVID-19 keluar mengundi seperti biasa sewaktu Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah pada 26 September ini tidak wajar dipertimbangkan.

Menurut Pakar Kesihatan Awam, Jabatan Mikrobiologi dan Parasitologi Perubatan, Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof Madya Dr Malina Osman, jika dilihat daripada perspektif kesihatan awam, membenarkan pesakit COVID-19 keluar mengundi bukanlah keputusan yang bijak.

“Saya berpendapat sekiranya terdapat keputusan membenarkan prosedur operasi standard (SOP) membenarkan pesakit mengundi seperti pengundi lain, ia bukanlah keputusan yang bijak.

“Namun, sekiranya ada dalam peraturan pengundi terdapat peruntukan e-undi atau undi pos yang mengasingkan pesakit secara total dari petugas, ia mungkin alternatif yang dibolehkan.

“Dalam situasi tersebut mungkin mereka yang tidak bergejala atau bergejala ringan sahaja yang dibenarkan,” jelas beliau ketika dihubungi Astro AWANI.

Mengulas mengenai cadangan berkenaan, beliau berkata, usul itu sememangnya tidak wajar kerana boleh mendedahkan masyarakat kepada potensi jangkitan sehingga berkemungkinan melibatkan jumlah yang agak tinggi.

“Ia juga menyebabkan golongan berisiko terdedah pada komplikasi yang serius.

“Jangkitan COVID-19 mempunyai sifat kebolehjangkitan yang tinggi, lebih-lebih lagi sekiranya ia disebabkan oleh strain tertentu seperti penyebab kluster Sivagangga,” tambah Dr Malina lagi.

Sementara itu, beliau turut mengingatkan bahawa pihak tertentu perlu mempertimbangkan senario semasa antarabangsa berkenaan wabak COVID-19 terutama di negara jiran seperti Filipina dan Indonesia di samping situasi wabak di peringkat tempatan terutama di Sabah.

“Situasi global terkini masih belum menunjukkan tanda reda, malah di India contohnya situasi kian bertambah buruk.

“Demikian juga di Filipina dan Indonesia; jiran terdekat Sabah. Di Malaysia, secara umum kes baru masih terus dilaporkan berlaku terutamanya di negeri Sabah,” tegasnya lagi.

Sebelum ini, Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal mencadangkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menyediakan ruang dan SOP untuk pesakit COVID-19 mengundi pada Pilihan Raya Negeri (PRN) 26 September ini.

Beliau yang juga Presiden Parti Warisan Sabah (Warisan) berkata, setiap rakyat berhak untuk mengundi walaupun dalam keadaan yang kurang sihat.