Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menyerahkan sepenuhnya kepada ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sabah untuk menentukan calon ketua menteri.

Menerusi sidang media secara maya yang disiarkan di Facebooknya malam ini, ahli Parlimen Bagan Datuk itu meminta parti dalam Gabungan Rakyat Sabah (GRS) melakukan rundingan secara baik.

Begitupun, katanya berdasarkan kelaziman, calon daripada parti yang mempunyai kerusi paling banyak akan diangkat menjadi ketua menteri.

"Biar orang Sabah tentukan ketua menteri tanpa ada telunjuk yang menunjukkan siapa orang itu sama ada dari Kuala Lumpur atau Putrajaya," katanya.

Pengerusi Barisan Nasional (BN) Sabah, Datuk Seri Bung Moktar Radin terdahulu dilaporkan berkata, calon Ketua Menteri Sabah belum ditentukan buat masa ini dan perkara itu akan dibincangkan secepat mungkin.

“Kita akan berbincang secepat mungkin (mengenai calon Ketua Menteri Sabah)," katanya di sini, selepas mengumumkan kemenangan GRS berdasarkan keputusan tidak rasmi di Ibu Pejabat UMNO Sabah di sini, pada Sabtu malam.

Mengulas kemungkinan wujud sebarang isu bagi menentukan calon ketua menteri, kata Bung Moktar, masalah berkenaan boleh timbul jika ia sengaja dicari.