KUALA LUMPUR: Produktiviti buruh Malaysia seperti yang diukur dengan nilai ditambah per pekerja pada suku kedua tahun ini meningkat 5.5 peratus kepada RM23,332 per pekerja berbanding RM23,124 per pekerja pada suku sebelumnya.

Mengikut laporan Produktiviti Buruh Suku Kedua 2022 yang dikeluarkan oleh Jabatan Perangkaan Malaysia (DOSM) hari ini, pekerja meningkat sebanyak 3.2 peratus kepada 15.7 juta orang.

"Produktiviti buruh dari segi nilai ditambah per jam bekerja meningkat 1.3 peratus tahun ke tahun, manakala jumlah jam bekerja menokok 7.5 peratus kepada 8.9 bilion jam.

"Ini seiring dengan peningkatan Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK) negara pada 8.9 peratus berbanding lima peratus pada suku sebelum ini," menurut laporan itu.

Mengikut aktiviti ekonomi, sektor yang mencatatkan pertumbuhan positif bagi produktiviti buruh per pekerja pada suku itu adalah perkhidmatan, pembuatan dan pembinaan dengan masing-masing meningkat 7.5 peratus, empat peratus dan 2.9 peratus.

Hanya sektor perkhidmatan mencatatkan pertumbuhan sebanyak empat peratus dari segi produktiviti buruh per jam bekerja, manakala semua sektor meraih peningkatan jumlah jam bekerja.

"Sementara itu, peningkatan bilangan bekerja terutamanya berlaku dalam sektor pembuatan, perkhidmatan serta perlombongan dan pengkuarian, masing-masing pada 4.9 peratus, 4.2 peratus dan 1.8 peratus," katanya.

-- BERNAMA