SHAH ALAM: Presiden Majlis Profesor Negara (MPN), Prof Emeritus Datuk Raduan Che Rose dilantik Pengerusi Lembaga Pengarah Universiti Teknologi Mara (UiTM) baharu bagi tempoh tiga tahun berkuat kuasa 15 Feb lepas.

UiTM menerusi kenyataan hari ini memaklumkan, pelantikan Raduan, 63, bagi menggantikan Prof Emeritus Tan Sri Ibrahim Abu Shah yang memegang jawatan sebelum ini sejak 18 Jan 2021 hingga 10 Jan lepas telah dipersetujui oleh Menteri Pendidikan Tinggi, Datuk Seri Khaled Nordin.

Anak kelahiran Alor Gajah, Melaka itu mendapatkan pendidikan peringkat ijazah di Universiti Malaya seterusnya melanjutkan pengajian peringkat sarjana di University of Stirling, Scotland manakala doktor falsafah di Leeds Business School, University of Leeds, United Kingdom.

Beliau merupakan ahli akademik berpengalaman sangat luas dalam pengurusan institusi pendidikan tinggi dan banyak melibatkan diri sebagai pemimpin utama di universiti awam dan swasta termasuk pergerakan persatuan akademik negara.

"Beliau pernah menjadi Naib Canselor Universiti Malaysia Kelantan dan berjaya melakukan kemajuan dan perubahan yang sangat pesat serta berkesan sepanjang tempoh perkhidmatannya di universiti itu.

"Selain itu, beliau juga mempunyai pengetahuan sangat mendalam mengenai Pelan Strategik Pendidikan Tinggi Negara berikutan peranannya sebelum ini yang pernah berkhidmat sebagai Penasihat Khas kepada Menteri Pengajian Tinggi dalam memberikan input kepakaran dalam pelaksanaan program dan agenda memajukan sektor pendidikan tinggi negara," menurut kenyataan itu.

Beliau juga pernah berkhidmat sebagai Timbalan Naib Canselor (Akademik dan Antarabangsa) Universiti Pertahanan Nasional dan menerajui Persatuan Pegawai Akademik Kebangsaan di samping Presiden Persatuan Pegawai Akademik Universiti Putra Malaysia.

Pada masa kini, Raduan merupakan Presiden MPN yang berfungsi menggerakkan kepakaran akademik negara untuk melakukan advokasi awam serta memberi input kepakaran kepada pihak kerajaan, masyarakat dan industri. - BERNAMA