IPOH: Projek melombong nadir bumi lantanida di Hulu Perak dijangka akan dimulakan seawal September depan susulan kebenaran merancang (KM) bersyarat yang diterima daripada Majlis Daerah Gerik sebelum ini.

Menteri Besar Datuk Seri Saarani Mohamad berkata, ketika ini perancangan berkenaan berada di peringkat akhir bagi menunggu keputusan kelulusan Pelan Pengurusan Alam Sekitar (EMP) daripada Jabatan Alam Sekitar (JAS) serta Pelan Kawalan Endapan dan Hakisan (ESCP) daripada Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS).

“Jika tiada masalah dalam permohonan kelulusan dua perkara itu, projek rintis itu akan dapat dimulakan (sesegera mungkin).

“Pada beberapa minggu lalu juga kita ada didatangi pakar-pakar serta pemain terbaik dalam industri ini dan memberi pandangan daripada segi inovasi kaedah-kaedah baharu untuk mengekstrak bahan itu. 

“Jadi kita tengok keadaannya bagaimana nanti dan diharap ia benar-benar dapat dijadikan sumber pendapatan baharu untuk kerajaan negeri,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita dalam sidang media selepas Majlis Perasmian Penutup Perak Sejahtera 2030: State Leadership Summit 2022 di Hotel Casuarina@Meru di sini, semalam.

Dalam pada itu, Saarani berkata sekiranya bahan nadir bumi itu dapat dibuktikan bernilai menerusi projek rintis berkenaan, proses seterusnya dari segi prosedur operasi standard (SOP) baharu akan diperkenalkan.

“Setelah lantanida ini benar-benar terbukti bernilai dan bukan bahan radioaktif, proses seterusnya seperti mewujudkan kaedah dan lesen bagi tujuan pelombongan akan diadakan. Namun ketika ini ia baru dalam proses untuk mendapatkan lesen mencari gali dalam projek rintis ini,”  katanya.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Menteri Besar Perak (MB Inc Perak), Anuar Zainal Abidin ketika ditemui berkata kelulusan EMP dan ESCP bagi projek rintis berimpak tinggi itu dijangka siap dalam masa terdekat.

Katanya perancangan awal projek itu dijalankan pada bulan ini namun terpaksa ditangguh atas masalah-masalah teknikal termasuk daripada sudut kelulusan daripada JAS dan JPS itu.

“Projek rintis ini sudah dimulakan sejak tahun 2018 lagi yang mana kita bersama-sama dengan pelbagai agensi seperti Universiti Malaya telah ke Nanning, China untuk melihat sendiri kaedah perlombongan bahan tersebut di sana.

“Justeru dalam tempoh tiga tahun kita telah membuat pelbagai kajian dan kini ia berada di garisan penamat sebelum dapat dijalankan projek rintis itu,” jelasnya lagi.

Media sebelum ini melaporkan, Majlis Daerah Gerik telah memberi kebenaran merancang dengan bersyarat bagi projek rintis perlombongan lantanida di Mukim Kenering.

Projek itu dilaporkan perlu mematuhi SOP  yang ketat termasuk memperolehi sijil Prosedur Pemantauan Alam Sekitar (EMP) dan Penilaian Impak Sosial (SIA).