PANDEMIK COVID-19 semakin membimbangkan di seluruh dunia dengan sekurang-kurangnya satu per tiga daripada warga dunia kini diarahkan duduk di rumah.

Di sebalik kebimbangan itu, tumpuan juga perlu diberikan kepada keadaan rakyat Malaysia yang berada di luar negara termasuk atas urusan pekerjaan dan melanjutkan pelajaran.

Astro AWANI menghubungi beberapa warga Malaysia di luar negara termasuk di Amerika Syarikat (AS) Indonesia dan Hong Kong bagi mendapatkan pengalaman mereka berdepan ancaman tersebut.


Berhubung dengan kedutaan

Pelajar Doktorat Kesihatan Awam (DrPH) di Harvard University, Mohd Lutfi Fadil Lokman berkata keadaan di AS ketika ini amat membimbangkan susulan penularan pandemik COVID-19 di negara itu.

Katanya, kebanyakan rakyat Malaysia di negara itu sentiasa berhubung dengan Kedutaan Besar Malaysia di AS bagi mendapatkan maklumat terkini berhubung wabak tersebut.

“Jadi, saya sekeluarga mengambil langkah yang lebih berjaga-jaga kerana saya mempunyai anak yang berusia dua tahun dan isteri saya juga sedang hamil.

“Jadi, langkah kami untuk berjaga-jaga adalah tinggal di rumah dan jika perlu untuk beli barang, saya akan keluar bersendirian dan memakai penutup muka dan hidung dan kemudian membasuh barangan yang sudah dibeli sebaik sahaja pulang ke rumah,” katanya kepada Astro AWANI pada Sabtu.



BACA: COVID-19: KKM jangka peningkatan kes mendadak pada pertengahan April

BACA: COVID-19: Malaysia catat kematian ke-27, 61 telah discaj - KP Kesihatan

Bercerita lebih lanjut, Mohd Lufti mengakui bahawa pelajar Malaysia di AS terpaksa berdepan dengan cabaran selepas sebilangan mereka hilang tempat tinggal.

“Alhamdulillah saya di sini dalam keadaan masih baik tetapi ada juga pelajar yang kurang bernasib baik kerana tinggal di asrama dan mereka tidak lagi dibenarkan untuk tinggal di asrama dan kehilangan tempat tinggal.

“Jadi untuk pelajar ini, Kedutaan Besar Malaysia membenarkan mereka untuk pulang ke Malaysia,” jelasnya yang juga merupakan pegawai perubatan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

Bimbang makin meruncing

Situasi sukar juga terpaksa ditempuhi rakyat Malaysia yang berada di Indonesia selepas republik itu mengeluarkan perintah darurat sejak beberapa hari lalu.

Menurut Raja Elona Safinaz yang kini berada di Jakarta Selatan, dia mematuhi arahan kerajaan Indonesia untuk berada di rumah dan segala urusan kerja hanya dibuat menerusi alam maya.

“Keadaan di Jakarta Selatan agak gawat dan situasi darurat. Kami semua diminta untuk berada di rumah dan tidak keluar.

“Situasi sekarang terutama di Jakarta Selatan amat parah, jadi kami pun harus mengambil langkah-langkah untuk menjauhkan diri dan pergerakan di luar termasuk melakukan penjarakan sosial dan fizikal,” katanya.

Meskipun keadaan meruncing di Indonesia, namun Raja Elona memaklumkan bekalan makanan masih mencukupi.



Bebas tapi terkawal

Sementara itu, pelajar peringkat doktor falsafah (PhD) di The Chinese University of Hong Kong, Mohd Nazmi Che Nordin pula memberitahu keadaan di Hong Kong masih lagi terkawal.

“Alhamdulillah keadaan saya sihat walafiat dan keadaan di Hong Kong juga terkawal walaupun ada peningkatan kes positif COVID-19.

“Kerajaan Hong Kong tidak pernah mengisytiharkan ‘total lockdown’ atau ‘partial lockdown’ mahupun Perintah Kawalan Pergerakan seperti di Malaysia. Tetapi, pada awal penularan pandemik COVID-19, kerajaan Hong Kong menutup pintu sempadan antara tanah besar di China.

“Jadi, saya dan penduduk Hong Kong yang lain menjalani rutin harian seperti biasa, kami dibenarkan keluar rumah, membeli-belah, dan beriadah di samping mengekalkan tahap kebersihan diri,” katanya.

Setakat Ahad, 607,965 kes positif COVID-19 direkodkan di seluruh dunia dengan lebih 28,000 kematian dicatatkan akibat pandemik tersebut.

Justeru, semua pihak disarankan untuk terus kekal di rumah dalam usaha hapus COVID-19.