KUALA LUMPUR: Rangkaian 5G negara mencapai 62.1 peratus liputan kawasan berpenduduk (CoPA) setakat 31 Mei, 2023 melibatkan 5,058 tapak, kata Menteri Komunikasi dan Digital, Fahmi Fadzil.

Beliau berkata ini menandakan peningkatan sebanyak 2.6 peratus daripada 59.5 peratus CoPA yang dicatatkan pada April.

"Kerajaan menyasar untuk memastikan menjelang akhir tahun ini, kita akan mencapai sasaran 80 peratus CoPA," katanya semasa menyampaikan ucaptama pada persidangan Invest Malaysia Siri 2 di sini, pada Rabu.

Beliau berkata semua pengendali rangkaian mudah alih (MNO) di negara ini komited untuk mencapai sasaran itu.

MNO komited terhadap rancangan pelaksanaan 5G selain mengambil bahagian dalam perbincangan dengan pasukan petugas yang ditubuhkan bulan lepas, katanya.

"Perkara yang akan menjadi minat khusus bagi semua adalah peralihan kepada DwiRangkaian Borong (DWN), yang akan diterajui oleh entiti swasta," katanya.

Fahmi juga menekankan kepentingan kerjasama antara pihak swasta dan awam selain pendekatan negara terhadap ekonomi digital dengan mengutamakan hasil yang memberi manfaat kepada rakyat, perniagaan dan kerajaan.

"Ini termasuk memastikan peningkatan produktiviti sebanyak 30 peratus di samping melonjakkan penerimagunaan e-dagang dalam kalangan usahawan mikro, kecil dan sederhana," katanya.

Beliau berkata ekonomi digital dijangka menyumbang 25.5 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Malaysia pada 2025 dan mewujudkan 500,000 pekerjaan.

Persidangan sehari yang mengangkat tema 'Digital Malaysia: Infrastruktur Esok, Hari ini' itu bertujuan memberikan gambaran yang lebih mendalam mengenai model 5G Malaysia selain menekankan kepentingan penyertaan dan perkongsian sektor swasta.

-- BERNAMA