KUALA LUMPUR: Aliran trafik perlahan dari arah Pantai Timur masuk ke ibu negara malam ini susulan pergerakan orang ramai yang mula kembali ke ibu kota selepas bercuti di kampung halaman sempena cuti hujung minggu dan cuti umum Maulidur Rasul.

Menerusi kemas kini laman Twitter LPT Trafik sebentar tadi, aliran trafik sesak kira-kira tiga kilometer menghala ke Plaza Tol Gombak berikutan pertambahan jumlah kenderaan.


Laman Twitter Lebuh Raya Malaysia (LLM) pula melaporkan trafik di semua lebuh raya bertol sekitar Lembah Klang masih lancar dan terkawal.

Difahamkan LLM menjangkakan kesesakan ini akan berterusan sehingga tengah malam ini.

BACA: Rentas negeri: 1.4 juta kenderaan setiap hari di PLUS sejak Jumaat

Tinjauan Astro AWANI di Plaza Tol Jalan Duta petang tadi mendapati trafik masuk ke Kuala Lumpur berjalan lancar pada tengah hari, namun kenderaan dilihat mula bertambah kira-kira jam 6.30 petang.

Sementara itu, Ketua Perhubungan Libat Urus Stategik PLUS, Syed Mohammed Idid Syed Ahmad Idid berkata, dari Jumaat lalu hingga Isnin, terdapat peningkatan kira-kira 300,000 kenderaan sehari yang menggunakan lebuh raya seliaan mereka.

"Dari hari Jumaat, kita nampak ada peningkatan. Sebelum ini trafik harian antara 1 juta ke 1.1 juta. Bermula Jumaat lepas, ia meningkat dan kita anggarkan bertambah kepada 1.4 juta kenderaan sehari.

"Begitupun, dari laporan yang saya terima, trafik dari selatan dan utara yang pulang ke bandar raya masih terkawal. Kawasan Rehat dan Rawat (R&R) pun semua terkawal," katanya ketika ditemui di Plaza Tol Jalan Duta pada Selasa.


Rentas Negeri | Kepatuhan SOP pengguna jalan raya