KUALA TERENGGANU: Terengganu yang mempunyai pelbagai tempat menarik untuk dilawati sedia menerima kedatangan pelawat susulan kebenaran rentas negeri yang bermula pada Isnin.

Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Samsuri Mokhtar berkata, kebenaran itu juga pasti melegakan pemain industri terutamanya sektor pelancongan yang sekian lama menyepi susulan pandemik COVID-19.

Jelasnya dengan kehadiran pelancong itu juga sekali gus dapat merancakkan dan menyumbang kepada ekonomi lebih baik.

Sementara itu Ahmad Samsuri menasihatkan orang ramai agar merancang perjalanan sebaiknya dan tidak terburu-buru pulang ke kampung hingga mengabaikan aspek keselamatan.

Justeru beliau berharap orang ramai yang ingin berkunjung ke Terengganu agar sentiasa patuh dengan prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan.

Selain itu mereka juga perlu mengamalkan TRIIS iaitu ujian, lapor, mengasingkan, memaklumkan dan mencari sepanjang kelonggaran rentas negeri.

Ahmad Samsuri berkata orang ramai perlu manfaatkan kelonggaran ini dengan penuh tanggungjawab.

Terdahulu aktiviti rentas negeri dibenarkan berkuat kuasa pada 11 Oktober selepas hampir sembilan bulan kerajaan melarang aktiviti tersebut susulan penularan pandemik COVID-19.

BACA: Rentas negeri, melancong dalam dan luar negara dibenarkan mulai hari ini

Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata kebenaran itu diberikan selepas kadar vaksinasi individu dewasa yang lengkap menerima vaksin telah mencapai 90 peratus pada Ahad.