NIBONG TEBAL: Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) sudah mengenal pasti identiti sekumpulan pelajar sebuah sekolah menengah di daerah Seberang Perai Selatan (SPS) di Pulau Pinang yang didakwa bertindak merosakkan harta benda di dalam sebuah kelas selepas sesi terakhir sekolah semalam.

Menterinya, Fadlina Sidek berkata, pelajar berkenaan telah dipanggil bagi membantu siasatan berhubung tindakan mereka.

Jelasnya, pihak sekolah turut memanggil ibu bapa kepada pelajar berkenaan dan mereka ini akan diberikan bimbangan serta kaunseling susulan insiden tersebut.

Fadlina berkata pihak KPM tidak akan berkompromi dengan tindakan-tindakan vandalisme dan keganasan seperti ini.

"Tindakan daripada pihak sekolah adalah memanggil anak-anak ini dan ibu bapa mereka untuk siasatan dan bimbingan serta kaunseling juga.

"Saya fikir ia penting kerana berdasarkan video tular itu, ia satu perkara yang sepatutnya berlaku dalam keadaan kita memang tidak berkompromi dengan tindakan-tindakan vandalisme dan keganasan.

"Barangkali perlu ada bimbangan dan kaunseling diberikan kepada anak-anak  ini, dan saya harap perkara ini tidak ditularkan kerana kita nak menjaga dan memelihara identiti anak-anak," ujar beliau.

Dalam pada itu, Fadlina berharap tindakan vandalisme ini tidak terus menjadi budaya kerana ia bukan tindakan yang  wajar diikuti dalam kalangan pelajar sekolah.

Katanya, insiden sedemikian tidak seharusnya berlaku dan beliau berharap ia tidak berulang pada masa hadapan.

"Saya tak fikir itu budaya. Ada perkara lain yang menyebabkan mereka melakukan perbuatan tersebut tapi kita akan siasat. Jadi pegawai PPD berada di sini, ketahui perkara itu dan beliau memantau ketat proses- proses yang sedang kita lakukan terhadap anak-anak ini.

"(Perbuatan) ini tak wajar menjadi budaya di mana-mana sekolah kerana kita sedang membudayakan ABC (anak baik cerdik)," jelasnya.

Dalam pada itu, Fadlina meminta orang awam menurunkan video yang memaparkan tindakan vandalisme pelajar tersebut yang telah dimuat naik di media sosial.

Fadlina berkata demikian selepas hadir pada majlis penyerahan bantuan baucar persekolahan kepada lima Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) Tamil bagi daerah Jawi di SJK Nibong Tebal pada Sabtu.

Terdahulu, tular di media sosial dua klip video  memaparkan tindakan beberapa remaja yang membaling beberapa kerusi plastik dipercayai berlaku dalam sebuah kelas, serta menendang pintu tandas selepas sesi terakhir sekolah semalam.

Orang ramai yang melihat video berkenaan menyelar tindakan pelajar yang didakwa pelajar tahun akhir di sekolah berkenaan.