IPOH: Pasukan mencari dan menyelamat (SAR) dua mangsa runtuhan kuari di Keramat Pulai, Jalan Simpang Pulai-Cameron Highlands dekat sini, akan menggunakan alat pengesan logam bagi mengesan kedudukan bangkai jengkaut. 

Timbalan Komander Operasi 2 Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBPM) Perak, Umrani Che Mat berkata alat pengesan logam kendalian pihak swasta itu akan digunakan bagi mengenal pasti lokasi sebenar jentera berat itu yang dipercayai tertimbus bersama mangsa. 

Justeru katanya kerja-kerja pengalihan bongkah batu dan membuat laluan ke lokasi permukaan runtuhan dipercayai kedudukan terakhir mangsa yang berbaki 20 meter telah siap dilakukan hari ini. 

“Mengikut spesifikasi alat pengesan logam itu, ia mampu mengesan bahan logam dengan kedalaman 5 ke 6 meter. Akan tetapi kita mengesyaki kedudukan bangkai jengkaut atau mangsa yang tertimbus itu berada pada kedalaman 15 ke 20 meter. 

“Jadi pada hari ini kerja-kerja pengalihan batu masih berjalan supaya kita dapat mengurangkan paras kedalaman permukaan, yang mana lokasi dipercayai mangsa berada di bawahnya. 

“Dengan kerja-kerja yang dilakukan hari ini, kami menjangkakan ia dapat pergi sehingga kedalaman 10 meter, dan ia berkemungkinan akan memudahkan lagi pengesanan alat pengesan logam itu. 

“Apabila kedudukan sebenar bangkai jengkaut itu dapat dikenal pasti, maka kami percaya kedudukan mangsa tidak jauh daripada situ,” katanya ketika ditemui pemberita pada operasi hari kelapan di sini, pada Selasa. 

Pada masa sama, Umrani memberitahu selain daripada pengalihan bongkah batu, pasukan penyelamat yang terlibat juga turut melakukan kerja-kerja untuk meningkatkan tahap keselamatan ketika operasi. 

Katanya ia termasuk membuka sebuah laluan keluar kedua untuk pasukan penyelamat sekiranya berlaku sebarang perkara yang tidak diingini sepanjang operasi mencari dan menyelamat berjalan. 

"Disamping pasukan melakukan pencarian, kita juga membuat laluan tambahan yang tembus belakang runtuhan untuk dijadikan lokasi perlindungan. Sekiranya berlaku runtuhan di luar jangkaan seperti dinding-dinding baru jatuh, anggota kita akan berlindung di sebelah sana," katanya.

Terdahulu Exco Kerajaan Perak, Razman Zakaria turut hadir ke lokasi bagi meninjau perkembangan terkini operasi mencari dan mengeluarkan dua pekerja kuari yang dikhuatiri tertimbus dekat sini. 

Hadir sama Ketua Polis Daerah Ipoh Asisten Komisioner Yahaya Hassan; Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Simpang Pulai, Tan Kar Hing; ADUN Teja, Sandrea Ng Shy Ching serta Pegawai Daerah Kinta, Meor Hezbullah Meor Abd Malik. 

Yahaya ketika ditemui berkata pihaknya menjangkakan kedudukan terakhir dipercayai dua mangsa itu tertimbus dapat dikenal pasti dalam tempoh sehari ke dua hari lagi. 

“Walau bagaimanapun perkara itu masih bergantung kepada faktor cuaca dan keadaan cerun sama ada berlaku runtuhan susulan atau tidak. Dua faktor ini penting dalam operasi ini,” jelas beliau. 

Operasi hari ini membabitkan kekuatan 52 anggota daripada pelbagai agensi dan pasukan antaranya Pasukan Khas Taktikal Operasi Penyelamat Malaysia (STORM), Pasukan Mencari dan Menyelamat Khas Malaysia (SMART), Jabatan Mineral dan Geosains (JMG) dan sebagainya. 

Dalam kejadian sekitar jam 9.15 pagi Selasa lalu, dua pekerja kuari yang dipercayai tertimbus runtuhan batu dikenali sebagai Itam Lasoh, 43, dan Kheow Loo Siew Soon, 49.