Kewujudan perkhidmatan seperti Uber dan Grab tidak harus dijadikan alasan bagi pemandu teksi di bawah syarikat lain untuk memulangkan teksi dan berhenti kerja.

Penasihat Big Blue Capital (M) Sdn Bhd Datuk Shamsubahrin Ismail berkata pemandu teksi sebaliknya harus mempunyai semangat keusahawanan yang kental dalam menjana pendapatan.

"Pemandu teksi yang berdisiplin dan melakukan kerja secara beretika akan terus survive. Jangan jadikan Uber dan GrabCar ini sebagai alasan," katanya pada sidang media di sini pada Selasa.

Shamsubahrin menegaskan kalangan pemandu teksi perlu sentiasa memperbaiki mutu perkhidmatan dalam menghadapi persaingan memandangkan ia merupakan antara faktor utama menyebabkan pengguna beralih pilihan.

Sebuah akhbar semalam melaporkan kira-kira 10,000 pemandu teksi biasa di Lembah Klang mungkin telah menyerahkan semula teksi kepada syarikat masing-masing akibat persaingan daripada entiti seperti Uber dan Grab.

Presiden Persatuan Pengusaha Teksi dan Kereta Sewa Wilayah Persekutuan dan Selangor (Perpekli) Datuk Aslah Abdullah berkata pemandu teksi perlu menerima fenomena ini sebagai jatuh bangun sesebuah industri.

"Memandu teksi bukan macam makan gaji, biasalah pendapatan ada pasang surutnya dan saya yakin pemandu teksi yang tulen tidak akan mudah putus asa dalam mencari rezeki," katanya ketika dihubungi Bernama.

Aslah tidak menafikan tekanan dan persaingan hebat yang dihadapi pemandu teksi susulan kewujudan khidmat seperti Uber dan Grab.

"Zaman dulu pun ada persaingan daripada kereta sapu dan sebagainya, namun masih boleh cari rezeki kalau kerja dengan ikhlas dan cara yang betul," katanya.

-- BERNAMA